Bulletstorm

Dicktits.

Geteste versie

Omdat het er op leek dat Duke Nukem Forever het levenslicht nooit meer zou zien, was er ruimte voor een nieuwe over-the-top-shooter met goede oneliners, stoere wapens en vooral heel veel actie. De Duke is uiteindelijk toch weer opgestaan uit de dood, maar Epic Games en People Can Fly zijn Gearbox voor met Bulletstorm.

En dacht je dat Duke Nukem al lomp was, dan doet Bulletstorm en nog een flinke schep bovenop. De taal is grof – gesierd door enkele prachtige termen zoals 'dicktits' - met enkele van de meest hilarische oneliners die je in tijden in een game gehoord hebt, maar de hoofdrol gaat in deze game echt voor de actie. Bulletstorm is een game die je letterlijk beloont voor het schieten in iemands kruis om vervolgens zijn hoofd een trap te geven. Je krijgt punten voor het gooien van vijanden in de puntige uitsteeksels op de muur of door ze een bootkick te verkopen richting een enorme vleesetende plant.

Aan de oppervlakte is het die heerlijk kinderachtige ongein dat de boventoon voert, maar er zit meer achter het spel. Belangrijk is hierbij het Skillshot-systeem. Bulletstorm is een shooter, maar als je enkel richt en schiet, dan speel je het verkeerd. Het is wel mogelijk om zo je vijanden neer te halen, maar het geeft geen voldoening, en belangrijker: je krijgt er nauwelijks punten voor. Want de Skillshots draaien om punten, en hoe creatiever jij je vijanden vermoord des te meer punten je krijgt.

Om dit te doen krijg je de beschikking over een arsenaal aan wapens, een stevige schop en een glijbeweging waarmee je snel een kleine afstand overbrugt en zo de benen onder je tegenstander vandaag schuift. Maar je belangrijkste wapen wordt je elektrische zweep. Hiermee kun je een vijand of een voorwerp naar je toetrekken, of meerdere vijanden de lucht in laten vliegen. En elke keer als je de zweep gebruikt of iemand een schop geeft, dan zal deze in slow motion verder bewegen, zodat je makkelijk kunt richten, of ze juist een goed gemikte schop kan geven om ze bijvoorbeeld een cactus in te laten vliegen.

Bij de actie is het belangrijk om van de omgeving gebruik te maken. Bijvoorbeeld via de vele ontplofbare vaten, die je ook naar je toe kunt trekken, een schop kunt geven en op het juiste moment kunt beschieten om de schadeteller de lucht in te jagen. Maar ook bijvoorbeeld elektrische draden, afgronden en ventilatoren zijn handige hulpmiddelen.

Dit systeem wordt gebruikt in drie verschillende modi: Campaign, Echoes en Multiplayer. De campaign draait om het verhaal van hoofdpersoon Grayson Hunt, een brute soldaat die het liefst overal tegenaan schopt en alles en iedereen weet boos te maken. Zijn hart zit op de juiste plek, maar het komt er niet altijd zo uit. Toch zoekt hij verlossing voor alle fouten die hij in het verleden heeft gemaakt, en om dat voor elkaar te krijgen zal hij zijn oude generaal een kopje kleiner moeten maken.

Het verhaal brengt je van de ene naar de andere ellende, waar je vooral tegenover veel vijanden komt te staan. Het zit goed in elkaar, met leuke personages, mooie settings en wat leuke verrassingen - mits je niet teveel trailers hebt gekeken natuurlijk. Het nadeel is echter dat de campaign niet al te lang duurt, en zelfs in die tijd wel ietwat herhalend begint te raken. Er zijn uiteindelijk niet zo ontzettend veel dingen die je kunt doen met de omgeving, en al snel doe je daarom dezelfde trucjes omdat het werkt. Maar toch is het bij elkaar absoluut een zeer vermakelijke rit.

Het eerste kwartier van Bulletstorm

Daarnaast gaat de Echoes-mode verder op het behalen van punten. In de campaign kun je met de vergaarde score in verschillende droppods nieuwe wapens, upgrades en ammunitie kopen. In Echoes gaat het om het zo veel mogelijk punten te scoren in de beperkte tijd. Er zijn korte stukjes uit de campaign geknipt, waar je zo'n drie minuten mee bezig zult zijn, en in die tijd zul je de vijanden die je tegenkomt op de meest creatieve manieren moeten doden. Daarna kun je de score vergelijken met je vrienden.

In de multiplayer neem je het niet tegen elkaar op, maar werk je samen. De vijanden komen in golven op je af, maar niet zoals dit in praktisch elke actiegame gebeurt. Het draait namelijk niet om de vijanden, maar om de score. Elke ronde moet je een bepaald aantal punten halen en dan kun je door naar de volgende ronde. Iedereen, maximaal vier spelers, heeft daarbij een zweep en je begrijpt dat dit behoorlijk chaotisch kan worden. Je kunt bijvoorbeeld vijanden met twee zwepen uit elkaar rukken en zo nu en dan krijg je een challenge waarbij je met meerderen een bepaalde actie bij één enkele vijand moet doen.

Bij elkaar heeft Bulletstorm misschien niet de lange levensduur als met een multiplayer zoals in bijvoorbeeld Gears of War, maar het is zeker een leuke modus geworden waarin je in level stijgt en je dat kunt tonen door je nieuwe verdiende bepantsering aan te trekken.

Al met al is Bulletstorm een vermakelijke chaos, met een leuke twist in het genre. Qua houdbaarheid komt het spel wat tekort en in de campaign moet je eigenlijk teveel dezelfde trucjes uitvoeren, maar het is een erg toffe rit waarmee je jezelf ongetwijfeld zult vermaken. We zien in ieder geval de vervolgen al voor ons vol met nog meer bizarre manieren om je tegenstanders om het leven te brengen en meer geniale oneliners.

8 / 10

Lees ons scorebeleid Bulletstorm Erwin Vogelaar Dicktits. 2011-02-27T16:50:00+01:00 8 10