John Daly's ProStroke Golf

Triple bogey

In het land der blinden is eenoog koning. Deze uitspraak gaat alle jaren op voor de "spannende" wereld van golfsimulatie. Naast de Tiger Woods PGA Tour-serie verschijnen er jaarlijks weinig golfgames in de winkelrekken. Ontwikkelaar Gusto Games waagt zich echter op deze nichemarkt met John Daly's ProStroke Golf.

Velen onder ons zullen zich afvragen wie John Daly is. Wel John "Long John" Daly is misschien niet één van de meest begaafde golfers, maar is zeker niet onbesproken. Zo vergokte hij in een periode van vijftien jaar tijd ongeveer 50 miljoen dollar, is hij reeds voor de vierde maal getrouwd en werd wegens een drankprobleem behandeld in het prestigieuze Betty Ford Kliniek. Zijn bijnaam wijst trouwens niet op een lange toeter maar zijn krachtige manier van spelen, met zeer lange slagen.

De game maakt gebruik van de PlayStation Move en dat is meteen het sterkste punt van de game. Het moet gezegd worden dat de besturing vrij accuraat in mekaar steekt. Beweging en snelheid spelen een bepalende rol, waarbij een kleine verandering van de pols een dramatisch gevolg kan hebben op de slag. Vooral om te putten merk je duidelijk het verschil met traditionele golfgames op de Nintendo Wii.

Jammer genoeg moet je diezelfde Move gebruiken om het schot te herpositioneren naar waar jij wil. En de controller wordt ook gebruikt om door de menu's te gaan wat zeer frustrerend is. Een pluspunt is wel weer dat er enkele acties worden toegewezen aan de knoppen op de Move zelf.

Hier stopt het goede nieuws echter volledig, want verder kan de game niet eens mee met de middelmaat. Neem bijvoorbeeld het beperkte aantal modi dat zich beperkt tot Quick Game, Career en Online. Dit zou nog door de vingers gezien worden als de Career niet ongelofelijk saai was. Je maakt geen evolutie mee van je personage in de game en dat is zeer spijtig. Alles draait gewoon rond het afhaspelen van enkele uitdagingen om zo mee te doen aan toernooien waar je uiteraard tegen John Daly speelt.

Ontwikkelaar legt de Move-controls uit

En het is dan ook nog eens een John Daly die er zeer slecht uitziet in de game, net zoals al de rest van het spel. De holes zijn repetitief, terwijl de spelers er oninteressant uitzien en niet echt een levendig aura uitstralen. De camerastandpunten tijdens een slag en de landing van de golfbal zijn nu ook niet om over naar huis te schrijven. Wanneer je de fout zou maken om eerst eens naar de tutorial te gaan, wordt je ook al snel doodverveeld door de vertelstem.

John Daly's ProStroke Golf doet maar één ding juist en dat is de Move-controller optimaal gebruiken. Aan één hole goed scoren is echter niet genoeg om de aankoop van deze game te verantwoorden. Want op alle andere gebieden blijkt de game ondermaats te zijn. Deze titel scoort dan ook maar nipt drie slagen boven par.

4 / 10