DC Universe Online

Super(held) of slecht(erik)?

DC Universe Online gaat de strijd aan met zowel superhelden-MMO's als console-MMO's door het DC Comics-universum niet alleen naar de pc, maar ook de PS3 te brengen. Brengt Sony's nieuwste online ervaring genoeg met zich mee om niet aan te voelen als een slap aftreksel van zijn voorgangers?

Sinds Phantasy Star Online op de Dreamcast in 2001 (hoewel niet een MMO in de puurste vorm), wordt er door spelers al verlangd naar de dag dat wij eenzelfde wereld met duizenden spelers tegelijk kunnen bezoeken op onze televisie. Met de komst van games binnen het genre die het boven zijn nichestatus tilde werd dit steeds waarschijnlijker, met als eerste overwinning de PS2-versie van Final Fantasy XI: Een MMO ontworpen met de focus op consolespelers. Everquest Online Adventures volgde snel en werd een minder groot succes, waardoor het rollenspel slechts 30% van de voorspelde spelersbasis wist te genereren.

Het is sindsdien angstig stil geweest rondom het console-MMO-genre. Er waren af en toe spartelingen van ontwikkelaars, zoals de beloofde 360-versie van Champions Online, en ook FFXI zou nog eens terugkeren met een port naar Microsoft's console. Maar naast de release van Phantasy Star Universe op de PS2 en 360, in essentie net als zijn voorganger geen MMORPG, gebeurde er weinig. Tot Sony in 2008 besloot om het genre in samenwerking met stripgigant DC Comics naar eigen console te tillen met DC Universe Online: een volwaardige MMORPG die zowel op pc als PS3 vanaf dag 1 te spelen zou zijn.

De character creator zal veel spelers nostalgisch doen terugblikken op City of Heroes. De keuzes zijn omvangrijk, met genoeg ruimte om je fantasie er op los te laten of een popreferentie te recreëren. Spelers kiezen een mentor die ze tijdens het spel begeleidt en verschillende krachten - waaronder de manier waarop je reist (vliegen, snel rennen, etc) en waarmee je vijanden in gevecht te lijf gaat (vuur, gadgets, magie, etc.). Ook is er de nodige keuze met welk wapen je vijanden fysiek te lijf gaat.

Er zijn echter twee aspecten waarop het genereren van je personage verschilt van City of Heroes. Ten eerste zul je niet enkel in het begin kunnen kiezen uit het brede assortiment aan kleding, want de bepantsering die je in het spel vindt heeft ook nog unieke looks. Je kunt na het vinden van bijvoorbeeld een nieuwe broek er gelukkig wel altijd voor kiezen om de look van je vorige broek te gebruiken, zonder dat dit je statistieken bestraft. Verder heb je vanaf dag 1 al de keuze tussen de twee facties in de game: heroes en villains. Dit heeft effect op de quests die je zult uitvoeren, wie je mentor is en de nederzettingen in de stad die je kunt bezoeken.

DC Universe Online - Trailer

Omdat je een flink aantal lijsten hebt waaruit je specialisaties kunt kiezen is er een fiks aantal unieke klasses mogelijk. Verder heeft je primaire krachtenspecialisatie ook vaak de mogelijkheid om op twee verschillende manieren gebruikt te worden binnen dezelfde skillkeuzes. Gadgetgebruikers richten zich bijvoorbeeld primair op het doen van de nodige schade, maar diezelfde aanvalsskills veranderen in vaardigheden om je vijanden mee onder controle te krijgen door naar de Controller-stance te wisselen.

De klassieke fantasywereld die we kennen uit traditionele MMO's maakt plaats voor de grote steden van het DC-universum zoals Gotham en Metropolis, een verandering die niet veel meer dan cosmetisch is. Het kleine aantal bewoners dat er in rondloopt valt amper op en verkeer lijkt volledig platgelegd. Je zult nooit het gevoel hebben door een levende metropool te lopen, wat wel het geval was in InFamous en GTAIV. Het vanaf level 1 beschikbaar maken van je reiskrachten (vliegen, klimmen, rennen) maakt ook iedere locatie met gemak bereikbaar, waardoor je nooit ontzag zult hebben voor de grote gebouwen die er staan. De poging om dit op te lossen door de ietwat onbekende superheld Booster Gold je rondleidingen door de steden te geven was verspilde moeite.