DC Universe Online

PS3/PC bundelen superkrachten.

Mijn eerste kennismaking met DC Universe Online was in Leipzig zo'n goede drie jaar geleden, toen nog onder de vlag van Arena51. DC Universe Online was toen één van Sony's paradepaardjes, een next-gen game op de toen nog nieuwe PlayStation 3. Persoonlijk ben ik wel weg van superhero MMO's, een hele tijd volgde ik nog de verbeteringen en toevoegingen aan City of Heroes, de relatief leuke MMO van het Koreaanse NCSoft. Met de Marvel licentie leek Sony echter een aangenaam voordeel te kunnen neerzetten, niets leuker als samen de straat optrekken met helden als Batman, Superman en Wonder Woman.

De installatie verloopt vlot, maar het is jammer dat de game een dikke tien gigabyte inneemt op je console, en dit proces lijkt alvast verplicht. Nu goed: een uurtje later kan je aan de slag, dachten we, en beginnen we eerst DC Universe Online te patchen. Teken aan de wand dat de makers reeds een hele waslijst aan verbeteringen klaar hebben. Een vlekkeloze lancering is het dus niet geworden. De verbeteringen wijzen voornamelijk in de richting van combat, quests en het community aspect. Volledig terecht want hieraan scheelt er zeker wat. Gegeven onze jarenlange MMO-ervaring, gaan we na of deze titel genoeg potentieel biedt en levensvatbaar kan worden.

De eerste stap betekent uiteraard je personage creëren. Je kiest eigenlijk uit drie gevechtsstijlen: defensive, healing en controlling. Dit is een leuke vondst van de ontwikkelaar, hoewel het niet uit de doeken wordt gedaan. In theorie is elke klasse goed om te schade aan te richten, maar afhankelijk van de specifieke situatie kan je kiezen om voor een damaging of eerder defensive rol te gaan. Deze keuze maakt het uiteraard handiger om later groepen te maken aangezien iedereen makkelijker een bijdrage kan leveren. Elke stijl bevat ook nog eens een waaier aan specifieke skillsets. De supportive groep bevat specialisaties zoals ice en fire, terwijl nature skills dan weer eerder healing-georiënteerd zijn.

Wij kiezen uiteindelijk voor een mental warrior die zijn vijanden verdooft en vervolgens uiteen rijt met psychische krachten. De volgende stap is een wapen kiezen om aan de slag mee te gaan. Een tweede leuke vernieuwing is dat je onafhankelijk van je klasse de keuze hebt uit alle wapens en ook alle bijhorende skilltrees. Zwaarden, vuisten, zware hamers, pijl en boog, geweren, alles kan! Elk wapen heeft zoals gezegd een eigen skilltree met unieke moves en effecten, en doet meer dan voldoende schade zodat het nuttig blijft tussen je superhero moves.

Je start in een wereld die aangevallen wordt door Dr. Brainiac. In het verhaal blijft hij de grote vijand, of je nu zelf superheld of slechterik bent. Het onderscheid tussen de twee maakt al bij al weinig uit, er zijn andere quests en enkele andere dungeons, maar je ervaring is grotendeels dezelfde. In de intromissie ontsnap je uit één van zijn ruimteschepen terwijl je alle tricks of the trade leert. Je start al vrij snel met groepen baddies te verpulveren met je mentale vaardigheden. Je rifle heb je gelukkig ook nog in je bezit wat het geheel iets actievoller maakt.

Combat is snel en bevat ook voldoende actie, je wisselt slagen uit met je vijanden en deelt ook mee in de klappen. In deze titel vecht je meestal tegen kleine groepjes van 2 à 3 bad guys wat voor meer spanning zorgt dan de gewone 1v1-structuur uit vele games. Hoewel het voor meer spanning zorgt, creëert dit systeem helaas ook meer verwarring. Boosdoener van dienst is de camera die niet ver genoeg uitzoomt om alle vijanden in beeld te brengen. Hierdoor kan je niet op tijd reageren op aanvallen die je anders wel had kunnen ontwijken. Dit is ook een groot probleem tijdens bossfights aangezien de camera niet vanzelf meedraait en je daardoor onvoldoende overzicht krijgt van je omgeving. De lock-on optie helpt, maar is in andere situaties met meer vijanden minder handig.

Wanneer je een vijand in je vizier hebt kan je meteen een heel gamma aan nasty skills op hem of haar afvuren. Lock je hem niet dan vuur je je skills in de richting uit die je zelf kiest, met als voordeel dat je snel tussen doelwitten kan veranderen. De slagen, stoten, schoten en magische effecten volgen elkaar in sneltempo op en je kan perfect jouw impact op de vijand opvolgen. Ook je tegenstrevers slagen er niet naast. Gewone hits en schoten worden afwisselend op je afgevuurd en als je goed speelt kan je deze ook daadwerkelijk ontwijken wat de game een heel stuk leuker maakt.

DC Universe Online

PS4, Xbox One, PS3, PC