SHIFT extended

Portal light.

Diep verborgen in Henegouwen ligt de Belgische ontwikkelaar Fishing Cactus. Gesticht door vier veteranen uit de industrie is het Bergen (Mons) van Elio Di Rupo hun uitvalsbasis om de wereld te veroveren met de ontwikkeling van videogames voor digitale distributie. Als wij mogen afgaan op de kwaliteit van SHIFT extended, moet Vlaanderen maar direct plannen maken om Henegouwen te annexeren indien het ooit tot de splitsing van België zou komen.

De SHIFT-serie is al zeer lang populair bij PC-gamers die wel eens browser based games spelen. De game werd origineel ontwikkeld door Armor Games en in 2009 aangepast door Fishing Cactus voor de iPhone. Een port naar de PlayStation Store lag na het bescheiden succes dan ook voor handen. Voor amper €3,99 is deze Mini voor jou op de PlayStation Portable of PlayStation 3.

Het concept van de puzzelgame is zeer rechttoe rechtaan. Je moet een stick figure door een reeks van experimenten loodsen. Om een experiment succesvol af te ronden moet je de uitgang bereiken, maar natuurlijk liggen er enkele obstakels op de weg. Denk hierbij aan pieken, bewegende delen, sloten en ondoordringbare materie. Om afgronden te omzeilen moet je springen, sleutels oppikken en anti-materiepillen verzamelen.

Dat is echter niet alles, want het meest unieke concept is de mogelijkheid om de wereld met één klik om te keren. Alles bestaat namelijk uit twee kleuren: zwart en wit. De één symboliseert een vaste stof en de andere de lucht. Even alles omdraaien (SHIFT) werpt een volledig nieuw licht op de zaak en maakt het dus mogelijk om creatieve oplossingen te vinden voor de obstakels. De puzzels zijn niet echt moeilijk te noemen, maar een verkeerde timing is genoeg om je personage te vermoorden.

Doordat je speelwereld uit twee kleuren bestaat krijg je een grafisch strak geheel. Het doet mij denken aan de werken van Escher, maar dan op een zeer basisniveau. Daarbij komt ook nog eens het Portal-gevoel door een mix van mysterieuze en plagende boodschappen.

Fishing Cactus heeft echter niet zomaar een port gebracht. Zo zijn er 160 levels, wat een verdubbeling is van de iPhone-versie uit 2009. Er had echter wat meer werk gestoken moeten worden in wat extra muziek op de achtergrond. Elk level wordt dezelfde melodie herhaald en als je te lang bezig bent stopt de muziek zelfs. Onnodig om te zeggen dat je na een tijd de muziek wel beu gaat worden.

SHIFT extended is een strakke puzzelgame die speelt als een trein. Het is misschien wel even wennen aan het SHIFT-effect (opletten voor duizeligheid). De ontwikkelaar levert heel goed werk af, maar mocht wel aan wat extra muziek denken. Communautair is het ook dik in orde want de Nederlandse taal wordt ondersteund.

SHIFT extended is vanaf nu beschikbaar via PlayStation Network voor €2,99. Het spel verscheen in het verleden ook voor de iPhone.

8 / 10