Zeit²

Klassiek genre in een modern jasje.

Zes jaar geleden had niemand het durven denken, maar dankzij de Xbox Live Marketplace (en vervolgens ook de PlayStation Store) is de huidige generatie consoles niet enkel de place to be voor de allernieuwste games die gebruik maken van alle rekenkracht van de hardware om enorme landschappen in hoge definitie weer te geven. Waarin ze prachtige personages met uitstekende voice-acting scripts uitspelen, geschreven door mensen die normaal aan de bak komen in Hollywood. Er is ook een plek voor de genres die vroeger populair waren, maar waar je tegenwoordig geen zestig euro per spel voor kunt vragen.

Puzzelgames en 2D-platformers zijn voor de hand liggende voorbeelden, maar als er nu één genre mee aan de wieg stond van de gameindustrie en jarenlang ontzettend populair was, dan was het wel de space shooter. Met Zeit² brengt Ubisoft nog eens zo'n game naar XBLA. Zeit² heeft echter twee interessante gameplaytwists, waaronder eentje die niet op eerdere consoles mogelijk zou zijn geweest.

De eerste twist is dat in Zeit² je ammunitie en je levenspunten één en hetzelfde zijn. In tegenstelling tot vele andere shooters, die vaak onbeperkte ammo hebben, moet je dus iets voorzichtiger zijn met het inhouden van de schietknop. Daarbij komt echter ook nog eens kijken dat er veel vijanden zijn die, als je ze het scherm laat passeren, health van je stelen. Schiet ze echter neer en je krijgt een beetje extra. Je moet dus niet enkel opletten wanneer je schiet, maar dus ook pijlsnel beslissen welke vijanden op het scherm je direct moet neerhalen en welke je eventueel kunt laten passeren.

De tweede twist, en tevens eentje die volledig nieuw is voor space shooters, is de mogelijkheid om de tijd een paar seconden terug te draaien. Wanneer je het spel dan weer aanvangt, worden je eerder gedane acties nog steeds uitgevoerd door een schaduw van je raket terwijl jij andere problemen op het scherm kunt oplossen. Een handige optie wanneer het scherm teveel vijanden voor één schip bevat.

Het biedt ook een aantal leuke opties voor extra krachtige aanvallen waar je niet teveel health aan verliest. Zo kun je op je eigen tijdschaduw schieten om kogels in alle richtingen te laten vliegen. Doe dit lang genoeg aan een stuk (moeilijker dan het klinkt in het heetst van de strijd) en je produceert een schokgolf die alle vijanden van het scherm veegt. Tijdens het spelen van de arcade mode leer je alle tricks van de gameplay gestaag kennen en nooit heb je het gevoel dat het overweldigend wordt.

Zeit² heeft ook een eigen achievements-achtig unlock systeem met Challenge Points. Beantwoord aan een bepaald aantal CP en je speelt nieuwe modi vrij zoals een Wave Mode, Score Attack, Surivival, Time Limit en Tactics. Je kunt dus heel wat uren kwijt met Zeit².

De game heeft een fijne grafische stijl maar is natuurlijk ook geen topper. Zoals in elke andere space shooter draait het vooral om de functionaliteit van de graphics en op dat vlak zit het zeker wel snor. De vijanden zijn ook leuk vormgegeven en divers. Zeit² blinkt vooral uit door z'n simpliciteit en soberheid. Het is allemaal heel clean en daar ben ik wel voor te vinden.

Zeit² is dan ook een plezier om te spelen voor elke fan van het genre. De game begint gemakkelijk maar uitdaging vindt zijn weg wel later in de arcade mode of de later vrij te spelen modi. Het tijdreizen biedt ook een ongeziene twist op het genre en het wordt al snel een tweede natuur. Zoals altijd is er een gratis demo beschikbaar op Xbox Live Arcade, dus is er werkelijk geen excuus denkbaar om deze game niet eens te proberen.

Zeit² is vanaf nu via XBLA te verkrijgen voor 800 Microsoft Points. Er is ook een PC-versie te vinden op Steam, en daarvoor betaal je € 9,99.

8 / 10