Tron: Evolution

Welcome to the grid, program.

Tron is weer helemaal hip. De cultfilm uit 1982 heeft nu eindelijk een vervolg, met een hele hippe nieuwe strakke stijl. Bij zo'n film hoort ook een game, en dat is Tron: Evolution geworden. De game volgt gelukkig niet het verhaal van Tron: Legacy (zoals de nieuwe film heet), maar vult het gat tussen de twee films in. Natuurlijk wel erg beïnvloed door Revolution qua stijl en personages.

Dat filmgames zelden echt goede games zijn weten we inmiddels wel, maar er zijn toch grote verschillen tussen bijvoorbeeld een misbaksel als de nieuwe Harry Potter and the Deathly Hallows, een game die niet zo goed is maar wel prima speelt zoals bijvoorbeeld die van Avatar of een uitstekende eigen interpretatie zoals Chronicles of Riddick.

Eén ding is in ieder geval heel belangrijk bij het maken van een goede filmgame, en dat is dat je als maker niet exact het verhaal en de scènes van de film wil volgen door het in een game te persen. Dat doet Tron: Evolution gelukkig goed. Je hebt zo toch de personages en de feel uit de film, maar niet de krampachtige overzetting.

Maar praktisch elke filmgame wordt in relatief korte tijd gemaakt en dan mis je afwerking en dat is hier ook duidelijk, eigenlijk op alle vlakken. Zowel in het platformen, dat vaak net niet lekker werkt door de besturing en het design, of de actie waarin het personage soms niet precies doet wat je wil. Maar bijvoorbeeld ook in de multiplayer, zoals de races die niet zo lekker besturen.

Maar dat betekent niet dat Tron compleet af te schrijven is, want de game heeft enkele leuke ideeën. Zo is het platformen heel aardig, met tegen muren oplopen, langs muren lopen, je ergens naar toe laten trekken, flinke sprongen maken en dergelijke. Het is niet altijd even duidelijk om te zien waar je heen moet, en qua besturing ook niet altijd ideaal, maar in de momenten dat het werkt en je in de flow zit is het lekker.

Net als de actie, want de disc is geweldig wapen. Deze disc is enorm belangrijk voor de personages in de computerwerereld. De schijfjes bevatten namelijk niet alleen je complete identiteit, maar dienen ook als geweldige werpwapens. Je kunt ze gooien of als meleewapen gebruiken, daarnaast heb je nog speciale extra krachtige aanvallen. Er zijn vier verschillende discs die je door het spel heen krijgt met speciale krachten voor de afwisseling. Zo zorgt de ene disc voor ontploffingen en vertraagd de andere disc je vijanden.

Via discstations kun je je personage uitbreiden met nieuwe software. Dit kan pas als je genoeg geheugen hebt verdient door het verslaan van vijanden en het stijgen in level. De game valt helaas wel wat snel in herhaling. Je hebt platformstukken en actiestukken. Dit wordt afgewisseld door zo nu en dan in een lightbike of een tank plaats te nemen. Omdat na een tijdje spelen alles op elkaar begint te lijken ga je toch al wel snel over op de automatische piloot.

De game heeft verschillende vijanden die qua uiterlijk niet veel van elkaar verschillen, maar wel elk een eigen aanpak nodig hebben. Zo moet je de ene aanvallen met de bomdisc, en is de ander weer zwak voor een andere aanval. Het is alleen lastig de vijanden te onderscheiden en vervolgens ook nog bij te houden met welke aanval je welke vijand moet bestoken. Dit kun je ook niet in het menu terugvinden, dus zeker later in het spel waarin alle vijanden door elkaar gebruikt worden, is het niet makkelijk om dit goed te doen.

Het eerste kwartier.

De multiplayer heeft zo zijn geinige en minder goede elementen. Zeker de gevechten waarin je lopend elkaar met discs moet raken is een chaos. Het speelt niet lekker, en komt voornamelijk op geluk aan. Een stuk leuker is de mode waarin je allemaal in een lightbike kunt stappen en net als in de films er voor moet zorgen dat de ander in jouw lichtstraal rijdt. Wil het niet lukken, dan kun je altijd nog in de tank stappen om de bikes neer te schieten.

Tron: Evolution is geen slechte filmgame en we hebben ons er best mee vermaakt, maar vergeleken met andere games is het een gemiddelde game-ervaring. De actie is geinig, de lightbikes zijn sowieso tof, maar qua afwerking laat het geheel teveel steekjes vallen. Leuk als je naast de films meer in de wereld van Tron wil duiken en niet te kieskeurig bent.

5 / 10

TRON: Evolution

PS3, Xbox 360, Nintendo Wii, PSP, PC, Nintendo DS