Eat Them!

Build! Eat! Destroy! Repeat!

Ik moet iets bekennen. Ik ben een groot liefhebber van B-films zoals Them!, Night of the Living Dead en zelfs The Afterman. Mijn vreugde was dan ook groot toen ik onder het mom van Eat Them! een game kon spelen die handig op deze terugkerende trend inspeelt. Hier en daar snuif je ook wat elementen op van de arcadeklassieker Rampage. Maar ja, goed gestolen is beter dan slecht bedacht.

Als je de woorden B-film en Rampage hoort, moet je als elke rechtgeaarde gamer wel weten wat het doel is van de game. Met een monster raas je als een zot door een grote stad om alles aan diggelen te slaan. Hierbij wordt je enkel tegengewerkt door enkele miezerige agenten en militairen. Wanneer je levensbalk dreigt te crashen kun je deze plichtbewuste ordehandhavers of onschuldige omstanders opeten.

Ontwikkelaar FluffyLogic brengt deze oude formule met een gepaste retro-look. Zo wordt de verhaallijn, met onder andere de origine van de monsters, volledig uitgelegd aan de hand van een standaard Amerikaanse comic. Voor de rest worden zowel de omgevingen als de monsters met degelijke cell-shaded graphics gebracht. Alles valt wonderwel samen en het voelt gewoonweg goed aan. Geen overbodige poespas, maar een strak en simpel concept dat goed uitgewerkt is.

Chaos komt echter niet zomaar, dus uiteraard moet je het monster ook kunnen besturen. Er zijn geen ingewikkelde combo's, maar enkel knoppen die een doel hebben. Zo is er een knop om mensen op te eten, om te springen, om te slaan of om te schoppen. Voertuigen dienen dan weer om mee te gooien of als er meerdere inzittenden zijn kan je er wat mee schudden. Als een grote golf van Smarties vallen de menselijke lekkernijen zo in je mond.

Op gebied van monsters hebben de ontwikkelaars ook hun best gedaan om voor de nodige variëteit te zorgen, maar ze blinken niet echt uit in creativiteit. Hier moet je zelf voor de oplossing zorgen door op je eigen houtje een creatuur op de wereld te zetten. De nodige lichaamsonderdelen speel je vrij door verder te geraken in de verhaallijn en missies succesvol te beëindigen. Afhankelijk van de gekozen onderdelen worden je mogelijkheden bepaald. Die hebben dan weer hun weerslag op hoe snel of goed je bepaalde missies kan afwerken.

Helaas komen we zo bij een minpunt van de game. Ondanks de moeite om diverse namen aan de verschillende modi te geven komen ze vaak op hetzelfde neer: vernietig alles rond je heen, deel zoveel als mogelijk schade uit of vernietig bepaalde doelen. Zo nu en dan moet je gewoonweg zo snel mogelijk van punt A naar punt B gaan. Alles zorgt voor de nodige fun, maar de herhaling weegt toch zwaar door op het plezier.

Ondanks het eindigen met een minpunt is Eat Them! toch wel de moeite waard, zeker aan de gunstige prijs van €7,99. Ontwikkelaar FluffyLogic brengt een no-nonsensegame in pure arcadestijl. De retro-look, maar gewoonweg het hele gevoel van de game zijn aan te raden voor de liefhebbers van arcade games en B-films. Een smet op het blazoen is echter het beperkte aanbod aan modi die echt van elkaar verschillen.

7 / 10

Eat Them!

PS3