Blood Drive

Rij maar door.

Activision is een groot bedrijf dat per jaar heel veel titels op de markt brengt. Sommige games krijgen meer marketingeuro's toegeworpen dan anderen. Zo stond Black Ops bijvoorbeeld groots in de aandacht vorige maand. Een game als Blood Drive wordt daarmee vergeleken echt stilletjes uitgebracht. Het geeft te denken.

Je kunt je namelijk afvragen of Activision daarmee de minder grote titels niet tekort doet. Immers kunnen die kleinere titels nog best leuk zijn en voor sommige mensen interessanter blijken dan een blockbuster als Call of Duty. Het kan echter ook iets te maken hebben met de ondermaatse kwaliteit van de game. Helaas gaat dat laatste dubbel en dwars op voor Blood Drive.

Blood Drive is een mix van Twisted Metal en Carmageddon, overgoten met een zombiesausje. Tegenwoordig zijn zombiesausjes immens populair onder het grote publiek, dus het is helemaal niet zo gek dat een game als dit de wandelende doden in zet als vleesgeworden doelwitten voor je gemotoriseerde doodskisten. Vooral wanneer je de controverse rondom het doelgericht overrijden van onschuldige voetgangers wil vermijden. Gewaagd is het allerminst en je vraagt je eigenlijk tegelijkertijd af of Blood Drive niet al iets te laat is met het meesurfen op de zombie-hype.

Ook de grindhouse-achtige Las Vegas stijl hebben we inmiddels al vaker gezien en lijkt inmiddels een gemakkelijke manier te zijn om je game een wat rauwer randje te geven. Enige persoonlijkheid heeft men proberen te gieten in de personages waarmee je kunt spelen. Met deze excentrieke en krankzinnige figuren probeert Blood Drive erg geforceerd de cast uit vergelijkbare games als Twisted Metal en Carmageddon te imiteren.

Helaas worden de personages maar erg halfbakken uitgewerkt, met te weinig expositie om er daadwerkelijk iets van te maken. Een commentator praat met enorm flauwe grapjes de races aan elkaar en interviewt tussendoor de pijnlijk slecht overgeacteerde personages die de ene geforceerde woordgrap na de andere uitkramen. Je tenen gaan er binnen de korste keren van krom staan. Het is nog niet eens grappig op een slechte manier.

Ga je dan daadwerkelijk met de races aan de slag, dan stort de game volledig in elkaar. In grauwe, lelijke arena's, race je maar wat in het wilde weg rond terwijl een behoorlijk storende instabiele framerate je regelmatig lastigvalt. Je moet verschillende taken volbrengen, zoals zoveel mogelijk zombies overrijden, zoveel mogelijk tegenstanders kapot rijden en schieten en checkpoint races doen. Al deze onderdelen zijn slecht gebalanceerd en werken niet goed.

De zombieritten zijn grotendeels gebaseerd op geluk. De zombies worden min of meer willekeurig in de arena gegenereerd en je moet maar net geluk hebben dat je wat grote groepen tegen het lijf loopt. Zelfs dan is het al meteen vanaf het eerste event idioot moeilijk om bovenaan te eindigen. De game houdt totaal geen rekening met het feit dat je nog moet wennen aan de besturing en de gameplaymechanieken, wat de motivatie om verder te spelen ernstig weg neemt.

Blood Drive - Launchtrailer

De car combat zelf is zo mogelijk nog slechter. Er komt vrijwel geen vaardigheid kijken bij het neerknallen van je tegenstanders. Wederom is geluk een behoorlijk grote factor. Door de gebrekkige besturing, kun je niet goed mikken, laat staan ontwijken. Op sommige momenten wordt je ineens van alle kanten belaagd en ben je binnen een paar seconden dood. Andersom moet het echt mee zitten, wil je meerdere tegenstanders tegelijk de lucht in blazen. Vaak verzandt dit in blind op de schietknop drukken en hopen dat je maar zoveel mogelijk schade berokkent.

De checkpoint races falen vooral omdat dit simpelweg geen goede racegame is. Het racegevoel is niet goed en de besturing is te direct om leuk en snel door de omgeving te kunnen manouvreren. Daarnaast is het gewoon saai. Ook nu speelt geluk weer een grote factor, doordat checkpoints soms op de meest willekeurige plekken geplaatst worden en er totaal geen lijn in de races zit.

Van Blood Drive krijg je heel snel het gevoel dat de game gehaast op de markt is gebracht en totaal nog niet af is. In zekere zin voelt deze full price retailgame aan als een downloadtitel, maar dan nog niet eens een goede. Er lijkt nauwelijks aandacht besteed te zijn aan de uitwerking van de gameplay. Alsof er niet getest is op balans en fun factor. Bovendien ontbeert het de game aan ook maar enige persoonlijkheid en is alles halfbakken afgekeken van meer succesvolle titels.

3 / 10

Lees ons scorebeleid Blood Drive Ronn Perdok Rij maar door. 2010-12-15T11:36:00+01:00 3 10