Def Jam Rapstar

Met MC Santa en zijn Ho, Ho, Ho's.

Als er één groep is die genadeloos worden gepasseerd in elke karaokebar zijn het wel de rappers en hip-hoppers. 4MM Games en Def Jam Records brengen nu wat verandering met Def Jam Rapstar. Het is niet de eerste maal dat het platenlabel aan een game werkt, maar wel de eerste maal dat hun spel puur rond muziek draait.

Wat direct opvalt wanneer je de tracklist bekijkt, is dat de grootse back catalogue van Def Jam niet optimaal wordt benut. Er wordt meer een mix gebracht van oude hip-hop en rap, met wat nieuwe troep die moeilijk tussen de klassiekers gerekend mogen worden. Waarom krijgen de mindere goden als Ja Rule, Lil' Kim en 50 Cent evenveel aandacht als de Beastie Boys of Dr. Dre? Zo nu en dan komen er wel klassiekers bij via downloadable content, maar de catalogus stelt mij op dit moment nog wat teleur.

Maar ja, het is tijd om mijn pet verkeerd te zetten en de microfoon vast te pakken. Ik neem mij zelf het alter ego aan van MC Santa & The Ho, Ho, Ho's om er op los te rappen als een ware artiest en de lyrics uit mijn mond te laten knallen. Gelukkig gaat het hier minder om de kwaliteit van je stem dan over het ritme. Dit ritme wordt aangegeven door punten, waardoor je toch wel de groove juist aanvoelt. Hier heeft de game voor mij een streepje voor op SingStar.

Maar tijdens het rappen krijg je al gauw het gevoel dat je dat voor een goedkoop publiek aan het doen bent. De echte videoclips die je te zien krijgt worden namelijk in een klein formaat weergegeven. Zelfs goedkope karaokemachines nemen de moeite om de clip over een volledig scherm te tonen. Voeg hierbij nog eens een goedkope achtergrond van een gouden stad en een lettertype dat functioneel maar lelijk is. Dit is verre van de bling bling waar de hedendaagse rap rond draait.

Qua Career Mode overstijgt Def Jam Rapstar ook nooit de middelmatigheid, waarbij je microfoons moet verdienen om te evolueren naar een echte ster. Ik had echter al gauw moeite met de minder bekende nummers die ik voorgeschoteld kreeg. Je mist gewoonweg het ritme, wat beter te compenseren valt bij bijvoorbeeld SingStar of Rock Band. Wanneer je de kans hebt om de training uit te proberen, moet je dit dan ook doen om het ritme te leren kennen.

Als het van mij afhing was de Career er ook nooit gekomen. Deze game is beter geschikt voor de Party Mode. Hierbij kan je gewoon wat rappen. Interessanter is echter om dit met vrienden te doen en nog liefst tegen elkaar in een echte rap battle. Om alles nog beter te maken kan je in Freestyle je performance ook filmen en online zetten. De community kan dan stemmen of je hot or not bent.

4MM Games en Def Jam Enterprises hebben dan ook zwaar geïnvesteerd in de community rond rap en hip-hop, wat de game iets extra bezorgt. Met filmpjes van dertig seconden krijg je een kans om te bewijzen wat je waard bent voor gelijkgestemden. Wie weet wordt je wel ontdekt en krijg je een platencontract? In Engeland wordt de eerste wedstrijd alleszins al georganiseerd.

Def Jam Rapstar speelt handig in op groepen die niet bediend worden door games als SingStar en Guitar Hero. De game voelt goedkoop aan, maar doet wel wat hij moet doen. Het inspelen op een groeiende community zorgt er ook voor dat de game ondanks zijn minpunten een meerwaarde is tussen de talrijke muziekgames.

7 / 10

Def Jam Rapstar

PS3, Xbox 360, Nintendo Wii