Disney Epic Mickey

Disney of wel?

Op de E3 was Epic Mickey plotseling daar. De game kreeg direct ruim aandacht en werd aan meerdere kanten uitgeroepen tot een van de beste Wii-games op de show. Nu ligt Epic Mickey in de winkels en kunnen we met eigen ogen aanschouwen of dat enthousiasme nog steeds terecht is.

Mickey Mouse is, zoals te verwachten viel, de hoofdrolspeler in deze game. In de intro is te zien hoe de spiegel in Mickey's kamer plotseling toegang geeft tot een andere dimensie. Een waar een tovenaar woont. Deze tovenaar kan dingen tot leven te brengen, en dit leven ook weer ongedaan maken. Hij creëert de wereld Wasteland, en brengt het tot leven met magische verf. Niet tevreden met een onderdeel? Dan brengt thinner uikomst. Even aanbrengen en alles wordt weer uitgewist.

Wasteland is een wereld waarin allerlei vergeten Disney-personages een thuis vinden. Personages die uit de gehele rijke geschiedenis van Disney geplukt zijn, dus misschien herken je ze nog van vroegere tekenfilms.

Meer over Disney Epic Mickey

Nadat de tovenaar Wasteland heeft geschapen, onder het spiedende oog van Mickey, maakt hij de fout om de kamer even te verlaten. Zoals van een eigenwijze muis te verwachten valt neemt Mickey zelf de kwast ter handen en verprutst in no-time het resultaat van de tovenaar. En alles loopt behoorlijk uit de hand. Op het moment dat de tovenaar terug keert, is Mickey met de Noorderzon vertrokken en terug op zijn kamer.

Lange tijd hoort en of ziet Mickey niets meer van deze wereld, tot hij plots wordt opgezogen door een duister wezen van achter de spiegel die hij met de verf zelf gecreëerd heeft. Hij komt terecht in Wasteland, dat volledig in onbalans is en waar het een en ander moet gebeuren. Orde moet worden hersteld en de duistere krachten moeten worden bestreden. Het is aan Mickey om zijn desastreuze werk weer ongedaan te maken.

Al snel ontmoet Mickey een bijzonder karakter, voor de Disney-kenners geen onbekende. Oswald, the Lucky rabbit, leidt Mickey namelijk door de verschillende locaties in de game. Dit konijn staat bekend als de eerste creatie van Walt Disney`s hand, en wordt door sommigen zelfs gezien als een voorstudie van wat Mickey ooit werd toen hij op het witte doek verscheen ten tijde van Steamboat Willy.

Wat meteen opvalt is de schitterende manier waarop de game is vormgegeven. De ontwikkelaar heeft voor Wii-begrippen behoorlijk wat uit de kast gehaald. Hoewel er soms een framedrop merkbaar is, ziet alles er schitterend uit en het totaalplaatje is betoverend. In eerste instantie sta je in een 3D vormgegeven wereld, maar er zullen regelmatig 2D-levels de revue passeren. Dit alles wordt ondersteunt door een erg prettige muzikale aankleding. Wel is het erg jammer dat alleen de openingsscčne en de eindscčne voorzien zijn van ingesproken stemmen.

Je keuzes in de game beďnvloeden de uitkomst als je na zo'n vijftien uur aan het eind van de game bent gekomen. Dit is leuk en maakt mogelijk de houdbaarheid van de game wat langer. Mickey gaat in de game namelijk de strijd aan met zijn verfkwast, die magische verf en thinner bevat. Met de verf kun je onderdelen zichtbaar maken en vijanden van kwaadaardig naar goedaardig doen veranderen. Met name die strijd met de vijanden blijkt invloed te hebben aan het eind van de game. Ga je deze namelijk te lijf met de thinner, dan vernietig je ze, en zijn ze van geen waarde meer.

Met de thinner kun je ook onderdelen in de wereld laten verdwijnen, waardoor in eerste instantie verborgen ruimtes en doorgangen plotseling toegankelijk worden. Wat jammer is, is dat de makers de mogelijkheden tot laten verschijnen dan wel laten verdwijnen al voor je klaargezet hebben. Het is niet zo dat je lukraak in de rondte kunt spetteren, maar je kunt alleen verven op de plekken waar de verf of thinner invloed heeft.

Epic Mickey - Launchtrailer

Een echte kreuk loopt de game op wanneer we kijken naar de camerastandpunten. Het komt te vaak voor dat je een tegenstander bestrijdt en niet goed kunt richten doordat de camera foutief staat opgesteld. Ook zul je bij moeilijkere passages in levels regelmatig een sprong naar de dood maken, omdat het soms lastig te bepalen is waar je moet afzetten, of waar het landingspunt is. Dat is erg jammer.

Nu we de game eindelijk hebben valt hij een klein beetje tegen. We hadden er meer van verwacht. Met name de camerastandpunten halen de vaart uit de game, doordat je een aantal malen nodig hebt om een eenvoudig lijkend deel te complementeren. Maar het geheel, het totaalpakket is er toch een van een hoog kaliber. Begrijp ons niet verkeerd. Grafisch gezien is het een van de beste titels op de Wii. Het verhaal en de mogelijkheid tot het spelen van de game op meerdere manieren door de keuzes die je maakt en de heerlijk soundtrack, maken dit tot een game die zijn cijfer zeker verdient. Aan het eind is Epic Mickey misschien niet de game waarop we na de E3 gehoopt hadden, maar het is zeker het bekijken waard.

7 / 10

Lees ons scorebeleid Disney Epic Mickey Eelco Jansen Disney of wel? 2010-12-01T12:03:00+01:00 7 10