Prince of Persia HD Trilogy

Waar gaat de tijd heen?

Zowel de Prince of Persia-reboot in 2008 en de Prince of Persia-game uit dit jaar – tegelijkertijd met de film - waren heel aardig, maar je hoort toch telkens weer dingen als "het is niet zo goed als de Sands of Time-trilogie". Dus daarom brengt Ubisoft die trilogie gewoon opnieuw uit, maar deze keer in HD en 3D.

Nog niet zo lang geleden probeerde ik de PS2-versie van Prince of Persia: Warrior Within nog eens te spelen geupscaled op de PS3, en toen viel het toch op hoe de tand des tijd de game niet veel goeds gedaan had. Maar aangezien Warrior Within duidelijk de minste game uit het drietal is, was ik wel benieuwd hoe het hele pakket stand zou houden.

Het is allereerst grappig om te zien hoeveel er van deze trilogie te vinden is in de Assassin's Creed-games. Zo speelde ik Brotherhood tussen speelsessies van de Prince of Persia-trilogie door, en dan merk je hoeveel bepaalde dingen op elkaar lijken. Zozeer dat ik bij een klauterstuk uit Brotherhood meerdere keren de tijd probeerde terug te draaien, en in Prince Persia wilde gaan freerunnen.

En dat is het leuke van deze trilogie, en zeker het eerste deel Sands of Time, dat het veel games beďnvloed heeft. Niet alleen het klimmen en klauteren, maar ook de mogelijkheid om de tijd terug te draaien hebben we na Sands of Time in veel andere titels gezien. Maar het is juist knap dat Sands of Time deze twee dingen direct zo goed deed.

Je ziet zeker in die eerste game dat de boel wat verouderd is, niet alleen qua graphics, maar qua allerlei kleine dingetjes die tegenwoordig een stuk beter afgewerkt zijn. Maar het is wel een enorm soepel spel, zowel in de acrobatiek als de gevechten en daardoor is het nog steeds erg speelbaar en hebben we met plezier de game nog eens doorgenomen.

Sands of Time gaat over een prins die een mes te pakken krijgt waarmee hij de tijd kan besturen. Het zand des tijds is echter ontsnapt en daardoor dwalen er monsters in het Perzische rijk, die alleen hij kan verslaan met het mes. De prinses aast echter ook op het mes, en dus volgt een samenwerking met enige spanning tussen het tweetal. Grappig detail is dat Ezio voortgang boekt door steeds meer kleding aan te trekken en dat Sands of Time misschien wel de enige game is waarin de prins steeds meer kleding uittrekt als hij verder komt.

In Warrior Within wordt de zonnige en relatief vrolijke sfeer van Sands of Time achtergelaten, en krijgen we een duistere prins in een donkere wereld die vlucht voor de dood. Vrij letterlijk, want de Dahaka jaagt op zijn leven. Om te ontsnappen moet de prins er voor zorgen dat het zand nooit gemaakt wordt.

Het spel legt veel meer de nadruk op de actie en minder op het klimmen en klauteren. Dat is spijtig. Ook de actie wordt sneller, met twee wapens in je handen, en er zijn verschrikkelijke baasgevechten die veel te lang duren. Het spel is ook niet erg overzichtelijk, omdat je regelmatig tussen twee verschillende tijden reist, en je ook vaak moet backtracken. Het is absoluut geen slechte game, maar zeker de minste van de drie.

Het derde deel The Two Thrones doet dat beter, en combineert de eerste twee games. Wel nog dezelfde stijl actie, met nu als extra de mogelijkheid om in stealth vijanden te vermoorden, maar veel meer klimmen en klauteren. Dat doet het spel goed. Daarnaast biedt het veranderen in de duistere prins, door invloed van het zand, een andere gameplaymechaniek, waarin je health constant zakt en je vijanden moet verslaan of voorwerpen moet kapot meppen om je zand en zo je health bij te vullen. Ook kan hij vechten met een soort ketting, wat helaas niet zo goed werkt als in bijvoorbeeld de God of War-games. De game haalt het niveau van het eerste deel niet, maar komt toch een heel eind.

Eerste stuk Sands of Time in HD.

Wat echter heel jammer is, is dat de Prince of Persia Trilogy HD verder eigenlijk een hele makkelijke collectie is. Natuurlijk zien de games er beter uit, hoewel het niet zo goed opgepoetst is als bijvoorbeeld de God of War-collection, en heeft het nu 3D, hoewel niemand een 3D-televisie heeft dus dat ook niet veel toevoegt. Maar als je bijvoorbeeld kijkt naar de intro's en logo's, dan ziet dat er verschrikkelijk uit. Voor de rest kent de collectie geen enkele extra's, en zijn er zelfs extra's verwijderd, zoals de mogelijkheid om de originele Prince of Persia-game vrij te spelen.

Bij het beoordelen van een dergelijke collectie wegen er twee dingen mee. Allereerst of de games vandaag de dag nog steeds goed speelbaar zijn en relevantie hebben, en daarnaast wat er met de collectie gedaan is. De games zelf hebben niet allemaal dezelfde kwaliteit, maar zijn absoluut ook vandaag nog speelbaar. Zeker als je de games voor het eerst speelt, maar ook wel om de games weer eens op te pakken om nostalgische redenen.

Maar er is niets meer gedaan dan de boel wat scherper te maken en drie games op één schijfje te zetten, en dat is heel erg jammer. Dus wil je nog eens herinneringen op doen, dan kun je het beste de losse HD-game van Sands of Time via PSN downloaden. Heb je de games nog nooit gespeeld, dan heb je met deze collectie absoluut de beste versie en heel wat uren om te spelen.

7 / 10

Lees ons scorebeleid Prince of Persia HD Trilogy Erwin Vogelaar Waar gaat de tijd heen? 2010-11-25T11:23:00+01:00 7 10