Need for Speed: Hot Pursuit

Let it Burnout.

Geteste versie

De eerste keer dat ik het originele Need for Speed: Hot Pursuit écht speelde, had ik de game al een hele tijd in bezit. Het was een tijd waarin ik het meest op de pc gamede, en waarin grafische kaarten pas net aan het opkomen waren. Toentertijd kon mijn broer een Voodoo2 op de kop tikken. Daarvoor draaide Hot Pursuit ook wel leuk, maar toen die kaart (8 MB!) geïnstalleerd was werd het voor mij een iconisch spel, een game die ik nooit zou vergeten. Rookwolkjes kwamen van de banden af wanneer je over stoffige zandpaadjes reed, de reflecties op je motorkap gaven de rest van de wereld weer en voor het eerst leken wielen rond te zijn. Het was een magisch moment, en iedereen die dat moment meegemaakt heeft weet precies waar ik het over heb.

Nu, ruim twaalf jaar later, heeft Criterion Games de reeks nieuw leven ingeblazen.

Criterion kennen we natuurlijk vooral van de Burnout-games, racespellen die – en dan drukken we ons politiek correct uit – niet al te realistisch zijn. Auto's die slechts een klein tikje vereisen om te crashen, snelheden waar NASA jaloers op zou zijn en natuurlijk de modus waarin je de meest belachelijke verkeersongelukken moet veroorzaken om zoveel mogelijk schade te maken. Criterion houdt van spektakel, iets dat ook bleek uit die shooter die ze gemaakt hebben: Black.

Meer over Need for Speed: Hot Pursuit

De invloed van Burnout is heel duidelijk merkbaar in deze nieuwe Hot Pursuit. Eerder integreerde Criterion de lange arm der wet al in hun games, waarbij de downloadable content van Burnout Paradise: Cops & Robbers natuurlijk het eerste is wat in je opkomt. Waar het daar echter een soort Capture the Flag-modus was, draait het in Hot Pursuit eigenlijk alleen om de achtervolging en de vangst van de snelheidsovertreder.

En wanneer we het over snelheidsovertreders hebben dan praten we niet over iemand die 33 rijdt in een 30 kilometer-zone. Nee, in Hot Pursuit betekent dat met ruim 200 kilometer per uur over landweggetjes, door dorpjes en langs prachtige kuststroken knallen. Vaak betekent het ook al slippend en glijdend proberen te ontkomen aan de politie.

Gelukkig heb je daar als snelheidsduivel enkele handige hulpmiddelen voor. Ondanks het feit dat zelfs de langzaamste auto's in de game enorme topsnelheden kunnen halen, is elke auto ook nog eens uitgerust met een turbo die je het best kan gebruiken wanneer je even snel moet zien te ontsnappen, of wanneer je ervoor wil zorgen dat je met hoge snelheid een bocht uit kan komen.

Daarnaast beschikken zowel de overtreders als de politieagenten over elk vier wapens die het ontsnappen en oppakken een stuk makkelijker maken. Zo kun je gebruikmaken van spike strips, balken met puntige spijkers die de banden lekprikken. Iedereen die de originele Hot Pursuit gespeeld heeft zal ongetwijfeld mooie herinneringen hebben aan dit wapen. Maar er zijn ook andere mogelijkheden, zoals het afvuren van een EMP waardoor de geraakte auto bijna niet meer te besturen is of het oproepen van een helikopter die een spike strip neerlegt zodat jij het niet hoeft te doen.

Alhoewel dit nu misschien een beetje begint te klinken als Mario Kart of Blur, is het dat verre van. De wapens in Hot Pursuit zijn een extra, helemaal niet essentieel om het goed of slecht te doen. Je kan het spel makkelijk zonder wapens spelen zonder dat je ook maar iets van de ervaring van de game verliest.