GoldenEye 007

Gouden ei?

Geteste versie Wii

De Wii is niet rijkelijk bedeeld als het op shooters aankomt, dus een toevoeging in dit genre is altijd welkom. En waarom zou je dan de lat laag leggen? Dus maakte ontwikkelaar Eurocom een remake van GoldenEye, waarschijnlijk de beste shooter ooit uitgebracht op een console van Nintendo. Weet deze Bond-titel haar naam in ere te houden of hebben we hier te maken met een typische poging makkelijk cashen?

Wat Eurocom siert is dat ze niet een simpele port hebben gemaakt met wat opgepoetste graphics en aangepaste besturingsmogelijkheden. In plaats daarvan heeft de ontwikkelaar het spel werkelijk opnieuw gemaakt en is het een soort 'hervertelling' terwijl de basis van het origineel intact blijft. De thema's in het verhaal zijn wat gemoderniseerd, zodat relevante onderwerpen een de drijfveer zijn van het plot, zoals het klimaat. Dit houdt echter ook in dat er veranderingen zijn doorgevoerd die liefhebbers van de N64-game misschien tegen de borst stuiten.

Wat meteen opvalt is dat Pierce Brosnan niet meer de rol van James Bond vertolkt, maar Daniel Craig dat doet. Persoonlijk vind ik dit zeer spijtig aangezien Craig in mijn ogen een compleet andere Bond vertegenwoordigt dan zijn voorgangers, zowel in de films als ook in deze game. De geheimagent van Craig is minder sluw en minder suave maar veel directer en hij schroomt zich niet om zijn wapenarsenaal te gebruiken.

Aan de andere kant is dit de kant die de films op zijn gegaan en lijkt het een logische keus dat een nieuwe game dat ook doet: Craig is momenteel het gezicht van James Bond, dus ook in GoldenEye anno 2010. Het is ook grotendeels een kwestie van smaak.

Waar fans van het origineel meer over zullen vallen is de verdere cast van het spel. Nagenoeg alle personages hebben een make-over ondergaan. Afgezien van Judi Dench, de stem van M, is het lastig om bepaalde karakteristieke personages te herkennen ondanks dat ze dezelfde namen hebben. Dit neemt een deel van het gevoel van de film en originele game weg.

Verder zijn de levels voor een deel op de schop genomen, terwijl sommige gebieden niet eens meer terugkomen, maar vervangen zijn door wat meer hedendaags relevantere settings. Zo reist James niet meer naar Cuba af (de Koude Oorlog is zo passé) maar zul je nu in Nigeria crashen met je vliegtuig.

Deze veranderingen zijn echter makkelijk te accepteren want wat je er voor terugkrijgt is een zeer aangename shooter voor de Wii die een goede balans weet te vinden tussen actiemomenten, stealth en gebruik van je telefoon als gadget en dat is natuurlijk waar James Bond om draait. En hoewel je alleen je telefoon als gadget hebt, kan dit apparaat nagenoeg alles waardoor je nooit het gevoel hebt dat er iets mist.

De opnieuw ingezongen themesong.

In principe is GoldenEye een shooter, maar als geheimagent is het beter om onopgemerkt rond te sluipen en het spel geeft je daar zeker de mogelijkheid toe. Natuurlijk ben je uitgerust met je trouwe Walter P99-pistool met demper waarmee je vijanden geruisloos om kunt leggen, maar je kunt ook vijanden besluipen en stilletjes de nek breken, en zijn er momenten waarop je met een gedempte sniper op afstand je pad vrij maakt. Verder kun je met je telefoon turrets, afweergeschut enzovoorts hacken zodat deze apparatuur zich tegen je belagers keert.

Maar als het mis gaat en je toch gespot wordt, biedt GoldenEye flink wat actie. Je hebt een redelijk aanbod aan wapens, wat voor FPS-spelers geen verrassingen op zal leveren: pistolen, machinegeweren, mitrailleurs enzovoorts. Een andere belangrijke factor is de AI van de tegenstanders, die verrassend goed in elkaar steekt. Af en toe zijn er uitzonderingen met vijanden die vaste patronen aanhouden, maar over het algemeen wordt het je niet makkelijk gemaakt. Tegenstanders duiken weg en zoeken dekking wanneer je het vuur opent en proberen je te flanken of uit te roken met granaten. De spanning wordt verder verhoogd door een korte periode in slow-motion wanneer je gezien bent. Je krijgt dan even de tijd om iedereen uit te schakelen, maar lukt je dat niet, dan zal er alarm geslagen worden en krijg je nog meer verzet.