Assassinís Creed: Brotherhood

Onder ťťn Brotherhood spelen.

Komt er nou wel of niet elk jaar een Assassin's Creed uit, het is niet duidelijk. Dit jaar in ieder geval wel met Assassin's Creed: Brotherhood. Het is een direct vervolg op Assassin's Creed II, dus het speelt zich af in dezelfde periode met hetzelfde hoofdpersonage, Ezio Auditore di Firenze Ė we krijgen er maar geen genoeg van om die naam uit te spreken.

De game start direct op het punt waar Assassin's Creed II is gestopt. Ezio heeft van de godin Minerva een waarschuwing gekregen in de kerker van het Vaticaan, terwijl Desmond in de toekomst vlucht van de moderne Templars. De taak voor Desmond is om met zijn team een veilige plek te vinden om weer de Animus in te stappen om zo verdere herinneringen van Ezio te beleven.

Ezio zelf denkt echter dat het gedaan is. Hij heeft zijn taak volbracht en denkt de rest van zijn tijd door te brengen met het helpen van de mensen rond zijn villa, rustige baden te nemen en te slapen met de mooiste vrouwen uit de buurt. Maar dat gaat natuurlijk niet lang goed. Na een wilde nacht in bed wordt de villa met bruut geweld aangevallen. Het regent kanonskogels en je moet direct weer in je heldenrol stappen om de mensen te redden.

Maar dat valt nog niet mee, want al snel wordt je oom Mario neergeschoten door Ezio's nieuwe aartsvijand Cesare Borgia en ook zelf leg je bijna het loodje. Je wordt wakker in Rome, dat compleet bezet is door de Borgia-familie, die als doel heeft heel ItaliŽ over te nemen. Tijd voor Ezio om Rome te bevrijden en Cesare te verslaan.

Het is een hele goede keuze geweest om niet direct over te gaan naar Assassin's Creed III, maar nog even te blijven hangen in ItaliŽ in de tijd van de Renaissance. Het blijft een geweldige periode om avonturen in te beleven en er viel nog genoeg te doen met Ezio en zijn kornuiten. Maar door direct door te gaan op deel twee, waarin Ezio langzaam aan een geweldige sluipmoordenaar werd, is het lastig om de speler toch een beginpunt te geven om je weer van omhoog te laten werken.

Assassin's Creed: Brotherhood - Launchtrailer

Dat probleem is opgelost door Ezio weer matige bepantsering te geven dat hij door het spel heen kan upgraden. Gadgets als zijn dubbele verborgen messen zijn verdwenen, maar die kan hij via Leonardo DaVinci weer terugkrijgen. Hetgeen dat wel blijft is zijn vechtervaring. Zodra je de aanval van een vijand blokt en een tegenaanval doet, waarbij je de vijand direct vermoordt, doodt Ezio ook met een handomdraai de overige tegenstanders om die vijand heen. De gevechten zien er daardoor wel een stuk spectaculairder uit, zoals een ervaren assassin zou vechten, maar het wordt ook makkelijker en dat haalt de spanning er wat uit.

Eigenlijk is de game grotendeels wat Assassin's Creed II ook was. Als je die game gespeeld hebt weet je wat je kunt verwachten. Simpel gezegd is het zo dat als je niet genoeg kon krijgen van die game, dat je hier ook weer flink aan de slag kunt. Want Rome is groot en er is een hele hoop te doen. Vooral nieuwe dingen, gelukkig maar.