WRC FIA World Rally Championship

Best wel rally-istisch.

De rallyfans hebben het de laatste jaren redelijk zwaar gehad. Vroeger had je bijvoorbeeld de Colin McRae-games waarop je altijd wel kon vertrouwen, maar sinds Colin McRae veranderd is in de DiRT-games is er vooral qua realistisch rally-rijden eigenlijk nog maar bar weinig te doen. De DiRT-games zijn namelijk meer gebaseerd op de wedstrijden die tijdens de X-Games gereden worden en niet op de offroad wedstrijden die zoveel finesse en training vereisen. Het enige waar de rallyfan nog op kan vertrouwen is Richard Burns Rally.

Maar rallyfans kunnen zich dus verheugen over het feit dat er nu een nieuwe officiële WRC-game is waarin hun favoriete raceklasses hun opwachting maken. Niet alleen de World Rally Championship zelf, maar ook allerlei andere randzaken zijn in de game aanwezig. Genoeg om je heel wat uurtjes bezig te houden.

Daar zitten echter wel heel wat haken en ogen aan, te beginnen met de presentatie van de game. WRC is een game die functionaliteit boven vorm stelt, en dat is in elk opzicht te merken. De menu's zijn onoverzichtelijk en zeker niet gebruiksvriendelijk, vooral niet de eerste paar keer dat je het spel speelt. Je zoekt je een ongeluk, en het feit dat de menu's ook nog eens relatief langzaam zijn helpt daar niet bij.

De races zelf zijn ook zeker niet van het hoogste grafische niveau. Met games als Forza III, Need for Speed: SHIFT en natuurlijk de al eerder genoemde DiRT-games hebben we al heel wat mooie games gezien, en WRC kan zich hier zeker niet mee meten. Effecten zijn van redelijk laag niveau, de auto's zien er een beetje blokkendoos-achtig uit en het physicssysteem is soms belachelijk.

Het is logisch dat vooral dit laatste in zekere mate ook invloed heeft op de gameplay van het spel, en dan hebben we het vooral over de elementen die zich naast de weg bevinden die soms nogal irritant kunnen reageren. Zo zijn we stenen tegengekomen die, zelfs wanneer we ze slechts met onze zijkant aanraakten, ons in één keer stilzetten. Enorm frustrerend, vooral wanneer je net genoeg voorligt om de wedstrijd te winnen, iets dat je kan vergeten wanneer je een dergelijke steen of hekje tegenkomt.

Uit alles blijkt eigenlijk dat deze game zich maar op één ding richt, namelijk het racen over de meest onherbergzame landweggetjes en bergpaadjes om als snelste over de finish te komen. Dat vraagt enorm veel aandacht en zorgt regelmatig voor heel, heel, heel veel frustratie. Eén verkeerde stuuractie en je ligt met je schitterende auto in één of andere Turkse greppel. Vallen en opstaan zou een perfecte slogan kunnen zijn voor deze game, want dat is iets dat je heel vaak zal moeten doen.

Dat de game zich echt alleen richt op het racegdeelte is ook te merken aan alles eromheen, en dan hebben we het niet alleen over de menu's. Zo klinkt de navigator in je auto als de stem die je ook uit je computer kan laten komen door Windows een zinnetje op te laten lezen. De stem zegt wel netjes wat je aan de andere kant van de komende bocht kan verwachten, maar het is niet alsof hij het allemaal een stuk spannender maakt.

WRC - Launchtrailer

Na het spelen van de behoorlijk uitgebreide tutorial – verdeeld over verschillende continenten en ondergronden – zul je vooral veel tijd doorbrengen in de Career-modus. Deze modus heeft een mooie leercurve en doet eigenlijk precies wat je ervan zou verwachten; veel verschillende mogelijkheden, beloningen en races met veel auto's.

Tijdens de verschillende races heb je een korte periode waarin je de geleden schade kan repareren. Je hebt in totaal een uur om dit te doen, maar elke reparatie kost je een bepaald aantal minuten. Zo moet je dus zeer slim omgaan met de tijd die je hebt en moet je al vooruit kijken naar wat de komende race gaat brengen. Door hier op in te spelen kun je net die extra grip hebben om een race naar je toe te trekken.

WRC is een game die niet voor iedereen weggelegd is. Rallyrijden vergt een compleet andere manier van spelen dan – we noemen maar wat – een Formule 1-game, maar de persoon die genoeg tijd in WRC FIA World Rally Championship steekt haalt hier uiteindelijk toch wel heel wat uit. Toegegeven, de presentatie had een stuk beter gekund en er zitten ook nog wel behoorlijk wat gameplaytechnische fouten in het spel, maar wanneer je daar doorheen kijkt krijg je toch wel een flinke beloning. In een markt die zo weinig nieuwe rallygames krijgt hadden we het slechter kunnen treffen.

6 / 10

Lees ons scorebeleid WRC FIA World Rally Championship Yarno Ritzen Best wel rally-istisch. 2010-11-18T11:40:00+01:00 6 10