James Bond 007: Blood Stone

Valt door de diamant.

Geteste versie

Vanwege het gedoe met filmmaatschappij MGM verschijnt er de komende tijd geen James Bond-film in de bioscopen. De perfecte kans voor de game-industrie om dat gat op te vullen met een echt goede Bond-game, om zo te laten zien dat games ook een toffe entertainmentervaring kunnen bieden voor de Bond-liefhebber.

Het resultaat is Blood Stone, een game gemaak door Bizarre Creations, dat we kennen van racegames zoals Project Gotham Racing en Blur. Het spel lijkt alles in zich te hebben om het grote Bond-project van het jaar te worden. Zowel Daniel Craig als Judi Dench hebben hun stemmen geleend aan Bond en M, Joss Stone is bondgirl - en doet tevens de titelsong in een mooi introfilmpje - en de soundtrack is top notch, echt op en top Bond.

Het is daarom heel erg knap van Criterion dat ze een game dat zo druipt van de Bond-elementen, in de gameplay totaal niet als een Bond-game doen laten voelen. Het spel is een covershooter geworden zoals we die zo vaak zien, met een combinatie van stealth en regelrechte actie waarin je door gangetjes loopt, achter muurtjes schuilt en de honderden henchmen neerschiet.

Toegegeven, het is wel leuk om met je silencer eerst in een ruimte zoveel mogelijk vijanden met een headshot neer te schieten voordat iemand je doorheeft, maar de rest van de game is zo standaard en je krijgt niets wat je niet eerder gezien hebt. Opvallend is ook dat je, wanneer je wat meer aan stealth wil doen, je niet eens kunt bukken. Je kunt enkel in cover duiken.

Je bezoekt verschillende locaties, van Istanbul naar Monaco tot Bangkok en op die locaties zijn gelukkig wel enkele spectaculaire scčnes te spelen. Bijvoorbeeld wanneer je ondergronds aan het wandelen bent, er plots een enorme boor start en je daar van weg moet rennen.

Bond heeft in de game maar een enkele gadget, zijn smartphone. Geen horloge met spannende functies, of een mes in je schoen, maar enkel een telefoon. Met de smartphone krijg je een soort overlay over het scherm waarin je kunt zien welke punten je kunt scannen met de telefoon en ook waar de vijanden zijn. Tevens geeft de telefoon altijd aan waar je heen moet lopen.

Het spel neemt je constant bij de hand voor wat je moet doen. Het gaat in een vlot tempo door en dan ben je na tussen de vier en vijf uur klaar met de singleplayer terwijl het eindigt met een soort cliffhanger. Dan is er nog wel een multiplayer, maar die modus voelt aan alsof het er alleen nog bij gestopt is omdat het mooi staat op het doosje. Qua spelen is het weinig spannend door de covergameplay en standaard modi zoals Deathmatch en Capture the Flag.

James Bond 007: Blood Stone - Launchtrailer

Maar Bizarre is een raceontwikkelaar, dus ze kunnen het niet laten om Bond ook in de dure, snelle auto's te stoppen en stukjes te laten rijden. In deze autostukjes moet je meestal een doelwit achtervolgen, maar je kunt pas inhalen als het spel dat wil. Want eerst moet je door wegen rijden terwijl alles ontploft, instort of er obstakels worden neergezet. Erg tof om te zien, maar minder leuk om te spelen.

Helemaal frustrerend is het als je in een stukje op het ijs moet rijden. Het ijs is blauw, maar het water ook en zelfs Bond kan daar niet overheen rijden. Telkens vlogen we in de plomp, want ondertussen ontploft er van alles en als je iets rustiger rijdt schiet de helikopter achter je de auto stuk. Het is een stuk dat uiteindelijk helemaal aankomt op trial & error en je zal er dan ook een paar keer over doen voordat je het onder de knie hebt.

De game-industrie had nu echt kunnen laten zien een unieke Bond-ervaring te kunnen maken die niet gebaseerd is op een film, maar op zichzelf staat. Ogenschijnlijk leek Blood Stone dat te kunnen doen, de middelen zijn er namelijk voor. Het uiteindelijk product is echter zo middelmatig, dat je er geen Bond-filmliefhebber blij mee zult maken. Het is leuk als een geinige covershooter, maar het is niets dat we niet eerder gezien hebben.

5 / 10

Lees ons scorebeleid James Bond 007: Blood Stone Erwin Vogelaar Valt door de diamant. 2010-11-12T13:41:00+01:00 5 10