The Fight: Lights Out

Knock-Out!

The Fight is de eerste fightinggame die je toelaat de Move-controller losjes om je heen te zwaaien. Meestal vinden we weinig klinkende titels, maar dat komt niet omdat ze niet veel om het lijf hebben, maar in dit geval klinken er toch al gauw heel wat positieve kreungeluiden door de luidsprekers. Iets dat wij eigenlijk meestal voor later op de avond houden...u leest het goed, deze inleiding gaat nergens naartoe.

Dat is ook de algemene teneur van het spel. De gameplay is vrij aangenaam en je waant je makkelijk een ruige streetwise vechtersbaas die menige lelijke tegenstander onderuit haalt na een reeks welgemeende hoeken en stoten. Het probleem is echter dat je niet zo heel veel invloed hebt als je zou hopen.

De reden waarom The Fight niet op gejubel onthaald wordt is de zwakke besturing van de Playstation Move. Dit euvel wordt reeds duidelijk bij de tutorial waarin een enthousiaste bokser je bijbrengt wat je best wel of niet doet. Gewapend met een Move in je rechterhand en een standaard controller in je linker aap je de bewegingen na die hij inschreeuwt. Blokken, dichter komen, ontwijken, terugslaan...terugslaan...terugslaan...dat proberen we maar het lukt niet!

De beweging die je dient te maken om stoten uit te delen is vrij doenbaar. Je beweegt je hand in een mooie boog naar voor, meestal tegen een goed tempo, maar de actie volgt niet vaak jouw voorbeeld. Bij het slagen heeft de Move samen met de camera problemen om zowel je boog, je slagpunt alsook je snelheid adequaat in te schatten. Het blijkt reeds in de tutorial, daar lukt het na enige malen proberen toch door nog duidelijker te focussen naar de camera toe, maar tijdens het eigenlijke spel is het als zout op een open wonde, als een Big Mac voor een tienermeid op dieet.

Je stoten schieten soms wel naar voor, soms weer niet. Je slag kan plots raken, maar meer dan niet eindigt ze in een schwalbe van het type waarvoor je normaal geel krijgt in een andere sport. Hoewel je arm volstrekt gestrekt is eindigt de slag soms vlak voor je eigen neus terwijl je opponent haast tegen jou staat te dansen. Een vermorzelende uppercut of een verpletterende kaakbeenbreukslag komen soms loeihard aan, op andere momenten vangen ze slechts een glimp van wat ze eigenlijk waard zijn.

Je tegenstanders hoeven niet eens fantastisch van niveau te zijn om je misnoegde armzwengels uit te buiten. Toch toont de AI soms wel een degelijk niveau...zeker als we wat verder geraken, maar we beleven niet veel plezier aan hun tactisch situatie-spel wanneer we vooreerst constant focussen op de eigen bewegingen. Vijanden bewegen constant heen en weer, sommige cirkelen braafjes om je heen terwijl ze af en toe een slag uitdelen.

Nu hou ik wel van beweging, ondertussen is mijn conditie terug vergelijkbaar met die van een normale niet-gamende persoon, maar de game zelf houdt daar duidelijk niet van. Om te bewegen dien je als speler de centrale move knop in te duwen en je wand te tilten in de richting die je wil uitgaan. Je beweegt realistisch, maar de camera volgt je niet naar behoren wat ervoor zorgt dat je bewegingen nog moeilijker worden om te voorspellen. Hardcore fanatici noemen dit de toewijding om te leren, ik noem het omgaan met ongemak...iets dat makkelijk had vermeden kunnen worden door in het verleden betere design-beslissingen te nemen.

Ook de leuke toevoeging van het bewegen van je hoofd valt in duigen omdat de camera niet in staat is dit adequaat te tracken, wij vragen ons terecht af hoe dit aspect door de kwaliteitscontrole is geraakt...of zat er financiële druk achter om games bij de lancering van de nieuwe controller te hebben? Jammer, want de kwaliteit van de games zou normaal een sterke motivatie kunnen zijn tot aankoop van een gamecontroller.

Wat valt er nog te zeggen over the Fight? De graphics bestaan voornamelijk uit grijze, grauwe tinten maar deze passen goed binnen het spel. Je kan geen recreatie maken van Smackdown voor games die zich toespitsen op bloederige streetfights. De 'campaign' is een aaneenschakeling van maps over de wereld, zonder veel spanning. Je kan je personage verbeteren door shirts te kopen, je kan trainen in de gym om je stamina-meter te verbeteren...het stelt echter iets te weinig voor.

Waarom zou je The Fight: Lights Out in huis halen? Als je een zware fan van boxing games bent, als je wil worstelen met de Move besturing en wil zien of dit werkt dan haal je met deze titel een game in huis die dit kan aantonen. Wij willen echter niemand de game aanraden omwille van de zwakke uitwerking, de falende besturing, de weinig inspirerende campagne en de frustraties die je jezelf zal aandoen.

4 / 10