EA Sports MMA

Met Bas Rutten, niet Mark Rutte.

Iedereen die de sport Mixed Martial Arts (MMA) een beetje volgt weet waarschijnlijk dat Dana White een belangrijke persoonlijkheid is binnen de sport. Hij is de baas van één Ultimate Fighting Championship, beter bekend als de UFC. Iedereen met enige affiniteit weet ook dat Dana White nogal eens... een beetje onbehouwen kan zijn.

Toen UFC een paar jaar geleden begon te groeien, besloot Dana White naar EA te stappen met de vraag of ze misschien geďnteresseerd waren in het maken van een game met de licentie van de UFC, dat de grootste competitie is binnen de sport MMA. EA zou volgens White gezegd hebben dat de sport niet belangrijk en groot genoeg was om een game over te maken. White is vervolgens naar THQ gestapt dat daarna het zeer succesvolle UFC Undisputed 2009 maakte. White zou nooit meer met EA willen samenwerken omdat ze hem hadden afgewezen.

De sport is ondertussen zoveel gegroeid dat Electronic Arts toch haar eigen game wil, maar dan wel zonder de UFC-licentie. Die is er nu in de vorm van EA Sports MMA, een game die niet naar huis zal gaan met de prijs voor de meest originele titel ooit.

Meer over EA Sports MMA

Het gemis van de UFC-licentie is gigantisch voor EA Sports MMA, want de UFC is de meest bekende competitie binnen de sport. Er wordt wel eens gezegd: 'De UFC is populair, MMA is dat niet'. Desalniettemin gaat EA de strijd aan met concurrent THQ, en dat doet het met een game die gemaakt is op de engine die ook Fight Night 4 op je scherm toverde.

Het probleem met deze engine is dat, ondanks het feit dat hij flink omgebouwd is, niet helemaal gemaakt is op bepaalde bewegingen van de personages. Bij boksen sta je relatief dicht op elkaar en sla je elkaar in het gezicht of tegen het lichaam. Wanneer je aan MMA doet komt daar echter nog veel meer bij kijken: dirty boxing, clinch-werk tegen de zijkanten van de kooi of ring en natuurlijk het grondwerk. De draaiende kracht achter EA Sports MMA lijkt hier niet altijd voor gemaakt, wat resulteert in heel wat ledematen die door elkaar heengaan.

Waar de engine wel uitstekend voor geschikt is, is het realistischer overbrengen van animaties. In vergelijking met UFC Undisputed 2010 is dit een waar genot om naar te kijken. De animaties lopen uitermate vloeiend in elkaar over en de vechters zien er zeer realistisch uit. Ze bloeden iets minder snel dan in UFC Undisputed, maar het bloed an sich ziet er zeer goed uit. Dit alles maakt EA Sports MMA ongetwijfeld de mooiste van de twee games.

Maar iedereen weet dat schoonheid niet alleen van buiten zit, maar vooral ook van binnen. Veel belangrijker is dus dat het spel ook goed speelt. En daar zijn we na heel wat uren spelen eigenlijk nog steeds niet helemaal over uit. Aan de ene kant is EA Sports MMA een zeer goed spel, maar aan de andere kant is het ook een beetje rommelig.

Het grootste probleem is het gebruik van de rechter analoge stick om alle bewegingen uit te voeren. Iedereen weet dat, vooral in het heetst van de strijd, die sticks niet altijd even precies zijn. Dat zorgt er op zijn beurt voor dat je niet altijd de beweging kan uitvoeren die je in gedachte had, wat voor frustrerende momenten kan zorgen.

De besturing wordt een stukje beter wanneer je de knoppen omdraait, waarmee je ze eigenlijk in dezelfde stand zet als bij UFC Undisputed: de rechter stick om takedowns en clinches te doen en de facebuttons om te schoppen en te slaan.

Reacties

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.