Final Fantasy XIV Online

Final Failtasy.

Waar is het in vredesnaam verkeerd gegaan met Square Enix en Final Fantasy? Dat is een vraag die steeds meer fans zich beginnen te stellen, na het voor velen toch teleurstellende Final Fantasy XIII en eerder al het verdeeld ontvangen Final Fantasy XII. Nu met het verschijnen van Final Fantasy XIV Online lijkt Square-Enix welhaast een doodsvonnis te tekenen. Deze game is namelijk ontzettend ondermaats.

Die ondermaatse ervaring begint al nadat je de game voor het eerst in je pc stopt. Na een onnodig langdurig installatie-, registratie- en updateproces, is de game eindelijk gereed om te spelen. Een enkele crash later zit je in het hoofdmenu waar je je personage mag creeŽren. De start is alvast niet goed, maar gelukkig geeft de game je aardig wat opties om je eigen avatar naar wens af te stellen.

Eenmaal klaar met dit niet al te uitgebreide proces mag je aan de daadwerkelijke game beginnen. Vanaf dit punt, zul je van de ene in de andere verbazing vallen. En niet in positieve zin. De game slaat de plank falikant mis waar het begeleiding van de speler aan gaat. Je wordt al direct in een gevecht geworpen, en met slechts een vage instructie moet je er maar achter zien te komen hoe je Łberhaupt een klap uit moet delen.

Meer over Final Fantasy XIV Online

Dit thema blijft gedurende de game voortduren. Je hebt hier en daar wat mogelijkheden om meer achtergrondinformatie over de gameplaysystemen in te winnen, maar hier moet je echt goed naar op zoek en dan is alsnog lang niet alles duidelijk genoeg. De game blijft zweven in vaagheid en laat je als speler veelste lang afvragen wat toch al die verschillende menuschermen doen en wat al die vage terminologie nou inhoudt.

Natuurlijk heeft dit een zekere hardcore charme zoals we dat tegenwoordig in geen enkele game meer zien. Toch mag Square Enix best een beetje met de tijd mee gaan. Zeker als de game er zo'n volstrekt onlogische en omslachtige interface op nahoudt. Dit is misschien wel het meest heikele punt van de game. Voor de meest simpele acties moet je soms de meest uitgebreide menunavigatie doorlopen. Bovendien wordt het een en ander enorm onduidelijk in beeld gebracht en aan jou als speler gecommuniceerd.

Een mooi voorbeeld is het oppakken van spullen, oftewel loot, van gedode monsters. In iedere zichzelf respecterende RPG zou je met een twee of drietal simpele muisklikken klaar zijn, door bijvoorbeeld op het lijk van het monster te klikken en dan in het verschenen loot-menu, de loot aan te klikken om zo mee te nemen. Final Fantasy XIV meldt de aanwezigheid van loot via een onduidelijk bericht in het scherm voor de battletekst linksonder. Vervolgens moet je het algemene menu openen, dan daar op Inventory klikken, vervolgens in het Inventory-scherm de Loot-tab openen en dan hier de loot selecteren en verplaatsen naar je persoonlijke inventaris.

Zelfs uiterst relevante momenten, zoals het levelen van je personage, worden heel onduidelijk en onopvallend linksonder gemeld. Meestal kom je er per toeval achter dat je ergens weer een level gehaald hebt en opnieuw punten over je statistieken kunt verdelen. Ook contactmomenten met NPCs via communicatiestenen worden linksonder weergegeven. dit in tegenstelling tot reguliere dialogen die midden in het scherm worden weergegeven. De eenheid is ver te zoeken.

Daar houdt de onhandigheid nog niet op. Zo kun je niet zomaar vrienden toevoegen aan je lijst, door ze op te zoeken. Dit geeft de game zelf ook glashard toe, zonder verdere opgaaf van reden. Wel heb je de mogelijkheid om eigen spullen in de verkoop te zetten, of juist spullen van andere spelers te kopen. Maar in plaats van een mooi ingerichte auction house te navigeren, moet je iedere individuele speler aanklikken om zijn eigen spullen te checken. Een buitengewoon omslachtig en langdradig proces waar je simpelweg niet mee bezig wil zijn.

Introvideo.

De totale omslachtigheid en gebrek aan logica in de menu's is niet het enige wat er mis is. Ook de snelheid van de menunavigatie is namelijk om te huilen. Soms laden menu's hun inhoud bijzonder traag in. Bovendien voelt het simpelweg klikken tussen menu's uiterst traag aan. Voor een type game waarin menunavigatie zo belangrijk is, mag dit gerust funest genoemd worden. Dat je veel van de menu's bovendien niet met logische sneltoetsen kunt aanroepen, is enkel meer olie op het al behoorlijk aangewakkerde vuur.

Als je dan eenmaal een beetje op weg bent en meer dingen wilt gaan proberen, loop je weer onverminderd tegen het gebrek aan uitleg en feedback aan. Hoe kun je bijvoorbeeld op verschillende manieren chatberichten versturen? Waar dienen nou al die spullen precies voor die je zelf kunt maken? Het zijn vragen die je alleen door diep te graven zou kunnen beantwoorden. Je krijgt de indruk dat men dit deel van de game simpelweg nog niet heeft afgerond, net als bijvoorbeeld het reizen via Chocobo of Airship. Beide opties die nog maar halfbakken in de game verwerkt zijn.

Ook heb je verscheidene aspecten van de gameplay die eigenlijk nergens duidelijk in beeld worden gebracht, of niet goed worden toegelicht. Zo kun je een bepaalde stof genaamd Anima gebruiken om te teleporteren naar speciale stenen. Je kunt echter nergens direct zien hoeveel van deze Anima je nog hebt, laat staan hoe je dit weer kunt aanvullen. Hetzelfde geldt voor de favor van je persoonlijke deity, die je in kunt zetten als voorbereiding op een quest. De game blijft volstrekt vaag over dit soort relevante bijzaken.