Star Wars: The Force Unleashed II

Geforceerd.

Geteste versie

Er zit een gat tussen de oude drie Star Wars-films en de nieuwere films. Dat gat dat wordt opgevuld door een trilogie aan games: de Force Unleashed-titels. Hierin wordt hoofdpersonage Starkiller ge´ntroduceerd en keren allerlei bekende personages zoals Darth Vader en Princess Leia terug. Het tweede deel in die serie ligt nu in de winkels.

Aan het eind van de eerste Force Unleashed leek Starkiller gestorven te zijn, maar nu spelen we toch mooi weer met datzelfde personage. De grap is dat hijzelf niet eens weet of hij Starkiller is of een kloon, maar hij is in ieder geval wel weer enorm sterk. Nog sterker dan in de vorige game.

Want je start al met flink wat krachten en je krijgt door het spel heen er nog enkele erbij. Door Forcepunten te verdienen bij het vechten kun je ze ook nog eens upgraden. TFUII introduceert twee nieuwe krachten. Via Mind Trick kun je een vijand voor jou laten vechten. Geinig, maar meestal maakt het niet veel uit in een gevecht. De tweede nieuwe kracht is Force Fury, met een aparte meter die opgebouwd wordt bij het vechten. Is de meter vol en activeer je de kracht, dan gloeit Starkiller blauw op en zijn al je krachten enorm veel sterker.

Starkiller draagt nu ook twee lightsabers met zich mee, maar dat verandert minder dan je zou denken. De actie blijft hetzelfde, alleen flitsen er nu twee lichtstaven door het beeld zodat het er wat flitsender uitziet. Wel kun je nu twee verschillende kleuren lightsabers meenemen met elk een eigen bonus in de gameplay.

Prachtige reclames voor de game.

Het blijft vooral leuk om stapels en stapels Stormtroopers in de pan te hakken. Of je ze nou de ledematen afhakt, ze met Force Push van een rand afduwt, ze oppakt met Force Grip en ze vervolgens stuk hakt of weggooit, of je ze voor je laat vechten, ze elektrocuteert of voorwerpen naar ze gooit. Ze zijn het ideale slachtvee voor jou als uberjedi. Bij de wat grotere vijanden, de robots, wordt het al minder omdat je ze moet afmaken via Quick Time Events. Als je een paar keer gezien hebt hoe Starkiller uiteindelijk stijlvol in een filmpje de robots in de pakt hakt gaat dat snel vervelen.

Maar TFUII is een bijzonder korte game, nog korter dan zijn voorganger. We hadden het spel op 'normal' in nog geen vijf uur uitgespeeld en we hadden nou niet echt het idee dat er iets belangrijks is gebeurd in het verhaal. Starkiller ontsnapt van Darth Vader, komt op wat plekken en hakt daar alle vijanden in de pan, heeft een babbel met Yoda, en vertrekt weer naar Darth Vader. En dan eindigt het spel alweer.

In die korte tijd is TFUII vooral een feest om naar te kijken. Niet alleen om de graphics, maar vooral om wat er allemaal gebeurt op het scherm. Je vangt raketten op uit de lucht en duwt ze terug naar je tegenstanders, je smijt Stormtroopers tegen de muur, je rent weg van een schietend ruimteschip of je stort je in de diepte terwijl je objecten ontwijkt of wegduwt met de Force. Vooral dat laatste is erg tof en een leuke toevoeging.

Als speler zelf kijk je echter al snel langs dat spektakel heen en zal het verschrikkelijke leveldesign opvallen. Je loopt constant door dezelfde gangen, gaat door dezelfde deuren en komt in dezelfde ruimtes. De setting wordt zo nu en dan veranderd zodat je andere gangen, deuren en ruimtes hebt, maar het idee blijft hetzelfde. Het leveldesign is een van de slechtste die we in tijden gezien hebben. Compleet inspiratieloos.

Het eerste kwartier van TFUII.

The Force Unleashed II heeft een goed hoofdpersonage, een goede wereld met veel mogelijkheden en geweldige Force-krachten, maar er is meer nodig om ook een uitstekende game te maken. En aangezien het verhaal niets toevoegt, er qua gameplay maar weinig veranderd is vergeleken met het origineel en het spel zo kort is zonder boeiend genoeg te zijn om vaker te spelen, is het niet veel meer dan een makkelijker manier om extra geld te verdienen aan de Star Wars-naam.

En door zo'n spel willen we alleen nog liever een nieuw deel in de Jedi Knight-serie, want hoewel die games ook niet perfect waren wisten ze wel zonder al te explosief, overdreven en in-your-face geweld goede Jedi-games neer te zetten met een uitstekende multiplayer.

Zoek je een game waarin je ongestoord met stormtroopers kunt gooien dan is dit echt je game. Leuk om te huren/lenen en je even een oppermachtig Force-wezen te voelen dat de hele wereld aankan, maar dat spektakel moet verhullen dat er niet veel game onder zit.

5 / 10

Lees ons scorebeleid Star Wars: The Force Unleashed II Erwin Vogelaar Geforceerd. 2010-11-04T14:54:00+01:00 5 10