DJ Hero 2

Se-se-sequel.

Geteste versie

DJ Hero was een ware frisse wind in het genre der muziekgames. Daar waar Rock, Metal, gitaren en drums jaar in jaar uit een monopolie hadden op de markt, bracht DJ Hero iets nieuws op tafel. Een draaitafel wel te verstaan. Bijna exact een jaar na de release van het origineel komt deel twee uit, maar is DJ Hero 2 meer van hetzelfde of draaien we nogmaals door?

Het zal weinig mensen verbazen dat de gameplay van DJ Hero 2 vrijwel identiek is aan die van het origineel. Dit is echter geen probleem, want de gameplay was al zeer solide en gaf ons af en toe echt het idee meesters te zijn van de wheels of steel. Nummers die je 'speelt' bestaan ook nu weer uit een mix van twee verschillende tracks, een mash-up. Op het beeldscherm uit zich dit in een linkerbaan en rechterbaan die beide tracks voorstellen en daartussen in een baan voor geluidseffecten.

Net zoals in Guitar Hero komen er noten in beeld die je simpelweg moet aanslaan. Dit doe je met de corresponderende knoppen op de turntable. Voor het echte DJ-werk zijn er ook langere noten waar je moet scratchen en is er een crossfader die je van rechts naar links kunt bewegen. Hiermee zorg je ervoor dat het alleen het linker nummer speelt, alleen het rechter, of wanneer je de crossfader centraal staat, dat beide tracks spelen.

Verder kun je nog met een draaiknop op sommige punten het geluid vervormen en Euphoria inzetten. Dit is te vergelijken met de Star Power van Guitar Hero, die je krijgt wanneer je bepaalde stukken perfect speelt. Het juist achter elkaar spelen van noten levert je bovendien de mogelijkheid op tot een rewind, waarmee je de track een stuk terug spoelt om foutjes te verbeteren of extra punten te verdien. Zo zijn er dus heel wat mogelijkheden, maar voor diegenen die het origineel gespeeld hebben is dit bekende materie.

Ontwikkelaar FreeStyleGames heeft echter de nodige elementen toegevoegd en hier en daar wat veranderd. Kleine dingetjes zijn de toevoeging van noten die je in moet houden, een vrij basale vernieuwing wat erg fraaie effecten in de nummers oplevert. En de willekeurige geluidseffecten van de middelste baan (Yeeeeaaahhh Booooyyyy) zijn vervangen door samples die uit het nummer komen, waardoor het als een beter geheel klinkt.

Wat hetzelfde is gebleven is dat je niet af kunt gaan. Hoeveel noten je ook verkeerd speelt, je blijft doorgaan. Zelf vond ik dit geen enkel probleem, toch heb ik vaak gehoord dat mensen dit als een beperking zagen of minder uitdagend vonden. Voor mij draait DJ Hero (2) echter niet alleen om de uitdaging maar ook (en misschien wel meer) om het plezier van de gameplay.

Tiësto in DJ Hero 2.

Daar komt ook meteen de grootste vernieuwing om de bocht kijken, namelijk de freestyle stukken. Want wat wil je natuurlijk als namaak-DJ? Zelf, naar hartenlust losgaan op de tracks. Het origineel liet dit enigszins na, want de enige mogelijkheid die je had was af en toe vrij geluidseffecten er in gooien. Dit kan in deel twee ook nog, maar je hebt meer opties. Er zijn namelijk stukken waar je zelf mag scratchen en de crossfader kan gebruiken hoe je wil. Dit is natuurlijk nog altijd geen absolute vrijheid, maar omdat deze stukken vaak redelijk lang zijn heb je wel enigszins het idee zelf een deel van de track te bepalen.

Verder kent DJ Hero 2 een heuse carreer mode, genaamd Empire, waarin je van kleine disc jockey op Ibiza de wereld overgaat om je plaats te claimen als 's werelds grootste DJ en het hier en daar opneemt tegen andere bekende namen uit de industrie. De mogelijkheden om je held samen te stellen zijn wat beperkt, maar je kunt wel je Avatar uploaden. De modus geeft je echter nergens een kans om keuzes te maken in je carrière en dient slechts als verpakking voor het vrijspelen van de verschillende mash-ups. Maar het is wel strakker vormgegeven en meer gestructureerd dan in het origineel.