Red Dead Redemption: Undead Nightmare Pack

Het Westen wordt nog wilder.

In de review van Red Dead Redemption schreef Yarno al dat het spel een geweldige wereld heeft. RDR heeft zo zijn kritiekpunten, vooral gekeken naar het verhaal en de missies, maar als er iets staat in de game is het wel de wereld. En daar bouwt Rockstar nu met Undead Nightmare op een bijzondere manier op voort.

Want er is al de nodige DLC verschenen, maar allemaal om de multiplayer uit te breiden. Undead Nightmare is nu eens vooral op de singleplayer gericht en biedt niet alleen een nieuw verhaal, nieuwe missies, wapens en tal van mensen om te helpen, maar vooral een hele geinige twist.

Want zodra hoofdpersoon John Marsten bij zijn familie thuiskomt, en zijn leventje weer op wil pakken, komen de doden tot leven en kruipen de zombies over de prairies en zandvlaktes. John's vrouw en zoon worden al snel gebeten en hebben nu hun zinnen enkel op de hersenen van Marsten gericht. Maar onze cowboy laat het daar niet bij zitten, bindt zijn zombiefamilie vast en trekt er op uit om er achter te komen wat er aan de hand is.

En verwacht dan niet een simpel extraatje met wat missies en hier en daar zombies, want de complete bekende wereld is overhoop gehaald. Elke stad die je tegenkomt kun je redden, en moet je zelfs redden om er te kunnen slapen (en dus saven). Grafkisten dienen op begraafplaatsen in de fik gestoken te worden, Sasquatches dwalen door de bossen en zelfs het dierenrijk is niet aan de plaag ontsnapt.

Je krijgt een stuk gameplay voorgeschoteld dat in principe hetzelfde werkt als de originele game, en daarbij horen ook de filmpjes tussendoor en de bekende cast aan personages keert weer terug. Je doet missies om het verhaal voort te brengen, daarnaast zijn er optionele side-quests en je helpt mensen die je tijdens je reizen tegenkomt. Of niet natuurlijk.

En omdat het idee eigenlijk best suf klinkt en je misschien niet zou verwachten dat een zombie-apocalypse goed zou werken in de wereld en de gameplay van Red Dead Redemption, is het zo opvallend dat het zo goed klikt. Al snel voelt het vertrouwd dat er om elke hoek een zombie staat te wachten of dat je op een dood paard aan het rijden bent. Of nog beter, dat je een van de vier paarden van de apocalyps aan je lasso hebt weten te strikken.

Er hangt een onheilspellende mist over het land, een zombiebeer staat klaar om je op te eten, de muziek weer minstens zo goed als in de originele game. En ook nu 'leeft' de wereld weer met andere mensen die alleen of in groepjes op zombies jagen en natuurlijk de ondoden zelf. En waar de personages in het origineel wel wat meer diepte konden gebruiken, passen de karikaturen die ze zijn heel goed in zo'n komisch verhaal.

Maar wat ook plots drastisch verandert is de actie. In Red Dead Redemption was het vooral schuilen en dan de vijanden schieten die zo nu en dan vanuit hun schuilplaats hun hoofd omhoog steken. Maar nu lopen en rennen de zombies overal achter je aan en ben je nergens veilig.

En omdat de zombies soms razendsnel kruipend op je af komen rennen, of hun hoofd bewegen als Jokertje in Oh Oh Cherso, is het schieten nog een hele klus. Het komt er vooral op neer dat je constant de slowmotion gebruikt om zo makkelijk de hoofden eraf te schieten. Behalve als je de Blunderbus gebruikt, waarmee de zombies uit elkaar ploffen en er enkel wat rode mist overblijft. Ook krijg je steeds meer middelen om via explosieven je problemen op te lossen.

Red Dead Redemption: Undead Nightmare - Launchtrailer

Maar zodra de zombies je inhalen en je slowmotion op is, dan ben je de klos en wordt het een onhandige en chaotische aangelegenheid. Het idee is dat je vooral in beweging blijft en het hogerop zoekt zodat de zombies je niet te pakken kunnen krijgen. Dat is prima en dat werkt ook wel, maar toch gaat die overgang van menselijke tegenstanders naar zombies niet compleet vlekkeloos. Maar het verhaal is zeker de moeite waard, zeker als je in het origineel ook alle extra opdrachten gedaan hebt en je er maar geen genoeg van kunt krijgen.

En naast het nieuwe singleplayerverhaal krijg je bij de DLC ook nog een nieuwe multiplayermodus, waarbij je moet denken aan een soort Left 4 Dead. Je speelt met vier overlevenden en je moet golven aan zombies van je af zien te weren. Telkens staat er ergens een doodskist met ammo of een nieuw wapen waar je met elkaar heen rent, om vervolgens de zombies af te weren en daarna naar de volgende doodskist te rennen. Een hele leuke toevoeging, maar omdat je de tijd hier echt kan vertragen wordt het mikken op de hoofden wel extra lastig.

Maar Undead Nightmare is voor tien euro te krijgen, en daarvoor krijg je gewoonweg heel veel waar voor je geld en kun je nog heel wat uren uit je Red Dead Redemption halen. Dit is hoe DLC kan zijn en we hopen dat toekomstige games ook op zo'n verfrissende manier uitgebreid kunnen worden.

9 / 10

Lees ons scorebeleid Red Dead Redemption: Undead Nightmare Pack Erwin Vogelaar Het Westen wordt nog wilder. 2010-10-31T10:15:00+01:00 9 10