Red Dead Redemption: Undead Nightmare Pack

Left 4 Red.

Geteste versie

Legenden & Moodenaars, Valsspelers & Leugenaars, Wettelozen tot het bittere Einde en gewoon wat vrije Dolers – Red Dead Redemption heeft al heel wat uiteenlopende toevoegingen gekregen in de vorm van downloadable content. Tot voor kort ging het echter steeds weer opnieuw om additioneel spelmateriaal voor de multiplayer van Rockstar hun westerngame. Mensen die liever de eenzame cowboy uithangen bleven op hun honger zitten, maar gelukkig is Halloween in aantocht. Om dat te vieren is sinds kort de Undead Nightmare Pack beschikbaar, een aanzienlijke brok DLC die dan eindelijk een inhoudelijke verbreding van de singleplayer aan boord heeft.

Jij bent nog steeds John Marston, de stoere held met een klein hartje uit Red Dead Redemption. Mensen die het einde van het origineel wisten te bereiken weten vast nog wel hoe het met onze protagonist afgelopen is. Ik tracht zo weinig mogelijk te spoilen in deze review, maar laat ik gewoon zeggen dat John het goed maakt. Hij woont samen met zijn vrouw en kind in een riante blokhut en lijkt als het ware de perfecte huisvader geworden te zijn. Ook zijn kroost stelt het goed. Moeder en zoon vliegen elkaar wel eens op intelligente wijze in de spreekwoordelijke haren, maar gelukkig is er altijd John om beide partijen weet tot verzoening te brengen. Rozengeur en maneschijn zou je kunnen zeggen. Tenminste, totdat er een vreemde plaag uitbreekt en zowat alle bewoners van New Austin, Nuevo Paraiso en West Elizabeth veranderen in bloeddorstige zombies, inclusief het gezin van Marston.

In Undead Nightmare is het jou taak om uit te vissen hoe het komt dat de prairie opeens duizenden ondoden huisvest. Dat doe je door een hele resem bekende gezichten uit het origineel voor de tweede keer een bezoekje te brengen, om zo mogelijk meer informatie over het vreemde voorval van hen te ontfutselen. Elk personage is zoals je dat zou verwachten voorzien van een eigen stemgeluid, brengt nog steeds knap geschreven dialogen naar voren en voelt op geen enkel moment aan als gewoon wat opvulling voor een of ander DLC-pakket. Rockstar wil Red Dead Redemption met de Undead Nightmare Pack duidelijk dezelfde behandeling geven zoals ze dat deden met GTA IV door de toevoeging van Lost and the Damned.

De productiewaarden liggen met andere woorden weer uitermate hoog. Zeker als je weet dat deze makkelijk zes uur durende extra content voor slechts 800 MS Points (9,99 euro) beschikbaar is via Xbox Live en PlayStation Network. Er zijn nieuwe tussenfilmpjes aanwezig, nieuwe muziek (meer dan je zou verwachten), en uiteraard nieuwe vijanden in de vorm van zombies. Rockstar heeft bij het bedenken van het spelconcept duidelijk goed gekeken naar wat ontwikkelaar Valve indertijd deed met Left 4 Dead. Net zoals in die game bestaat de oppositie uit vier verschillende soorten. Je hebt een reguliere, een snelle, een krachtige en – jawel – een radioactief kotsende zombie die Marston elk op een andere manier zullen aanvallen. Het resultaat is dat je tijdens grootschalige gevechten best strategisch te werk gaat om de lastigste tegenstanders eerst uit te schakelen.

Maar hoe schakel je een zombie uit? Twee mogelijkheden: of je knalt z'n kop eraf, of je steekt hem in brand. Niet heel verwonderlijk gezien dat de twee manieren zijn die al sinds jaar en dag aangeraden worden door kenners (bij gebrek aan een beter woord), maar het zorgt binnen de gameplay van Red Dead Redemption nu niet bepaald voor een al te grote revolutie. Doordat je de hoofden van zombies met slechts één kogel kunt laten ontploffen doe je tijdens shoot outs niet veel meer dan Dead Eye activeren, hoofden markeren en knallen. Vergeet de leuke cover mechanics die je zo nu en dan in het origineel moest gebruiken, want de zombies in de Undead Nightmare Pack zijn genadeloos snel en slaan je zonder pardon van achter elke mogelijke dekking weg.

Wel zul je deze keer een stuk meer gebruik moeten maken van de springknop, gezien deze je helpt om op een hoger geleden platform te geraken vanwaar je naar hartenlust zombies kunt afknallen. Het ondode gespuis kan namelijk niet overweg met een ladder. Het voegt een hoog Dead Rising gehalte toe aan de gameplay van Red Dead Redemption, maar doordat stervende zombies leuk in beeld gebracht worden blijft de actie het overgrote deel van de tijd vermakelijk. Initieel zou je denken dat je nooit genoeg kogels zult hebben om al die zombies neer te leggen, maar gelukkig heeft Rockstar ook daaraan gedacht. Op heel wat plaatsen zijn er nu kisten te vinden met ammunitie in, terwijl je telkens wanneer je een stad van de ondergang weet te redden – een van de optionele objectieven binnen Undead Nightmare – je als betaling ook nog wat voer voor je wapen krijgt. Verder zijn er enkele gloednieuwe Challenges die je per behaald level ook nog eens belonen met een hoop extra kogels. Weet je in het wild een dame uit de klauwen van de levende lijken te redden? Alsjeblieft John, nog wat extra ammunitie!

Het mag duidelijk zijn dat knallen een belangrijk onderdeel van deze downloadable content is, en het is daarom extra spijtig dat het afmaken van de verschillende soorten zombies niet uitdagender gemaakt is. Ok, het is leuk dat je je brandende fakkel deze keer wat meer mag gebruiken om zombies in de fik te steken, maar in principe zou je het hele spel ook uit kunnen spelen met enkel en alleen je meest basische pistooltje. Dat er vier nieuwe wapens de revue passeren in Undead Nightmare is een leuk extraatje, maar geen enkele toevoeging voelt even voornaam aan als bijvoorbeeld de Exploding Shotgun die we in The Ballad of Gay Tony – de laatste DLC voor GTA IV – te zien kregen. Een minpunt dus, al weegt het niet zo heel zwaar door gezien de algemene gameplay wel degelijk overeind blijft.

Reacties

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.