Fallout: New Vegas

Waag een gok.

Geteste versie Xbox 360

Fallout 3 zette een oude gamefranchise weer op de kaart en bracht de serie met nieuwe gameplay naar de 21e eeuw. Het spel werd door velen bekroond als 'Game van het jaar' in 2008, een titel die mijns inziens de game nog te weinig eer doet, want zelden heb ik mij zo vermaakt met een videogame. Na twee jaar is er nu het officieuze vervolg: New Vegas. Weet dit deel ons net zo te raken?

In deze review zal ik vaak een vergelijking maken met Fallout 3, niet alleen omdat dit het vorige deel uit de serie is maar ook omdat New Vegas veel op zijn voorganger lijkt. Dit geldt echter niet uitsluitend voor goede punten, want ook kwalijke elementen zien we terug op de Strip.

De basis van de gameplay is de grootste gemene deler van New Vegas en Fallout 3. Ook ditmaal speel je in een grote open wereld, waarin je een verhaal volgt maar daarnaast talloze zijmissies kunt doen. Nog altijd kun je wisselen tussen eerste persoons- en derde persoons perspectief en natuurlijk is het V.A.T.S.-systeem ook weer aanwezig. Voor diegenen die niet weten wat dit inhoudt: hiermee vertraagt de tijd zodat je op verschillende delen van je tegenstander kunt richten om extra schade te doen, een wapen uit een hand weg te schieten, benen te vermorzelen enzovoorts.

De opzet van New Vegas zal voor bekenden met de serie dus heel bekend in de oren klinken. Echter, het verhaal is anders. Het verhaal speelt zich drie jaar na de gebeurtenissen in Fallout 3 af, ditmaal aan de westkant van Amerika, de omgeving rondom het postapocalyptische Las Vegas en de Mojave Wasteland. Aan deze kant van de Verenigde Staten hebben de nucleaire bombardementen van 2077 heel wat minder effect gehad. Ondanks dat er de nodige mutaties plaats hebben gevonden, is de lucht er nog stralend blauw en hangt de wereld niet in een groenige mist.

2

In deze setting speel jij een anonieme koerier van de Mojave Express. Een van je klusjes pakt niet goed uit, wat heet, aan het begin van het spel ben je je eigen graf aan het graven om vervolgens door een duister figuur met een opvallend kekke jas neergeschoten te worden. Je krijgt nog mee dat het ging om de inhoud van je pakje en dat het hele gebeuren vanaf het begin in scčne is gezet. Wat is er precies gebeurd? Dat is aan jou om te onderzoeken want, toevallig of niet, je overleeft het en je bent klaar om de wereld in te trekken.

Een ding dat New Vegas voor mij al vanaf de start tegen zich heeft is het begin. Dit voelt namelijk niet zo episch aan als dat van Fallout 3. Sterker nog, ook het einde vind ik minder voornamelijk omdat het enigszins voorspelbaar is. Dat is jammer, want alles daar tussenin is namelijk veel beter geschreven dan haar voorganger. De opdrachten richting de climax, de zijmissies, de dialogen van de inwoners van de Mojave Wasteland, het is allemaal extreem goed geschreven.

Een belangrijke reden hiervoor (of misschien een gevolg ervan?) is dat de machtsstrijd rondom New Vegas veel interessanter en dynamischer is. Dat deze regio niet getroffen is door de bombardementen, wil namelijk niet zeggen dat het gebied niet aardig naar de klote is.

Er zijn twee grote groepen die om de Hoover Dam strijden (aangezien hiermee voorzien kan worden in schoon water en elektriciteit), namelijk de New California Republic en Caeser's Legion. De NCR is een samenraapsel van allerhande regionale en nationale militaire instanties dat onder een gezamenlijke naam de dam wilt herstellen en de orde probeert te handhaven. In de afgelopen tijd zijn zij echter aardig teruggedrongen door een gigantische groep voormalige slaven die zich gegroepeerd hebben als Caeser's Legion.

Tv-reclame van New Vegas.

Wat het spel heel goed doet is aantonen dat beide facties niet persé goed of slecht zijn. Je zult van beide kanten dingen meemaken die niet door de beugel kunnen en je wordt dan ook vaker voor de keus gesteld te kiezen tussen twee kwaden. Maar zelden móét je kiezen. Daarnaast kent de Mojave Wasteland nog een aantal kleinere groeperingen die her en der een stuk van de taart willen, zoals de Powder Gangers, Great Kahns, de Kings en de mysterieuze Mr. House die de Strip in zijn zak heeft.

Voor elke groepering en zelfs elke nederzetting kent New Vegas een reputatiesysteem. Door quests om een bepaalde manier te halen of juist niet, krijg je bij een groep of dorp een bepaalde faam. Deze heeft weer invloed op prijzen van goederen, gespreksopties, je reputatie bij een andere groep maar ook mogelijkheden tot nieuwe missies. Een goede reputatie bij de een geeft je een nieuwe missie maar sluit een quest bij de ander uit. Het is dus niet haalbaar om alles in een playthrough mee te krijgen. Dit systeem zorgt er echt voor dat je betrokken raakt bij je personage en verschillende groeperingen, en maakt dat de wereld meer lijkt te leven dan in Fallout 3.