Castlevania: Lords of Shadow

Vampier hier.

De overgang van 2D naar 3D is nog steeds een spannende stap. Waar het in het verleden bijvoorbeeld voor Mario en Metroid een groot succes is geweest, betekende het voor Sonic de teloorgang van een hele serie. De 3D-pogingen voor Castlevania zijn met gemixte gevoelens ontvangen, maar MercurySteam en Kojima Productions proberen het gewoon opnieuw met Lords of Shadow.

En dan ook echt opnieuw, want Castlevania: Lords of Shadow kan gezien worden als een soort reboot van de serie. De game past niet in de originele Castlevania-tijdslijn en laat ook heel wat gameplayelementen van de originele games achter. Hierdoor zullen verstokte fans ongetwijfeld teleurgesteld zijn, maar nieuwelingen kunnen zo instappen en van het avontuur genieten.

Om die toegankelijkheid door te zetten is van het spel ook meer een lineaire actiegame gemaakt waarin je een verhaal doorloopt, in plaats het doorspitten van vele non-lineaire levels. In de levels zijn nog wel de nodige verborgen paden met geheimen te vinden, maar vind je deze niet dan is er niet veel aan de hand. Hoofdpersoon Gabriel Belmont kun je met voorwerpen, gevonden op die geheime paden, telkens net wat beter maken.

MercurySteam heeft heel goed gekeken naar andere populaire games in het genre en heeft daar flink leentjebuur gespeeld. De meest in het oog springende vergelijking is die met God of War. Gabriel gebruikt een kruis als wapen dat zich uitschuift tot ketting – geen zweep deze keer dus. Het voelt al snel alsof je met de Blades of Chaos aan het zwiepen bent terwijl je soepel je vijanden verslaat.

Maar er is ook bijvoorbeeld naar Shadow of the Colossus gekeken als je kijkt naar de eerste twee bazen in de game. Twee gigantische wezens die je moet beklimmen en waarvan je op het lijf de zwakke punten moet vinden om je zwaard in te steken. Schudt het wezen met zijn lijf, dan heb je een knop om je stevig vast te houden. Bijna een schaamteloze kopie, maar heel storend is het niet, want het werkt. De verschillende elementen worden gecombineerd tot een lekker spelend spel.

Daarnaast doet Castlevania genoeg om zich te onderscheiden en heeft daarbij een hele eigen smoel. Want Lords of Shadow is op en top duistere fantasy waarbij de weerwolven, vampieren en trollen je om de oren vliegen.

Het verhaal is verrassend simpel gehouden. De vrouw van Gabriel is overleden en dat kan onze held niet accepteren. De boom van een vent gaat er op uit met zijn Battle Cross om de Lords of Shadow te vinden, hen te verslaan en hun krachten te gebruiken om zijn geliefde weer terug uit de dood op te wekken. Vervang de naam Gabriel voor Dante en je hebt een andere game, maar vooruit. Het klassieke verhaal werkt als prima achtergrond voor het actiespektakel.

Castlevania: Lords of Shadow trailer.

En een spektakel is het, met een vlotte afwisseling van normale vijanden, bazen en puzzels. Alles wordt mooi in beeld gebracht met epische filmpjes en natuurlijk de onvermijdelijke en soms irritante Quick Time Events, om de boel interactief te houden. Tijdens het vechten verdien je ervaringspunten die je uit kunt geven aan nieuwe combo's zodat de actie fris aan blijft voelen. Daarnaast verdien je door het spel heen nieuwe mogelijkheden waardoor je nieuwe gebieden kunt bereiken. Het idee is dat je dus later teruggaat naar eerder gespeelde levels om weer nieuwe plekken te kunnen bereiken en zo alle geheimen te vinden.

En dat is uitstekend gedaan, want op de wereldmap kun je op elk moment teruggaan naar een eerder level met je nieuwe krachten. Op de map zie je onder andere welke items je nog moet vinden in het level, in welke moeilijkheidsgraad je het nog gespeeld moet hebben en daarnaast krijg je ook nog eens challenges te doen. Bijvoorbeeld het verslaan van die ene baas binnen de bepaalde tijd, of het neerhalen van een bepaald aantal vijanden in het level. Dit houdt de boel interessant en leuk om te spelen.