Scooby-Doo! and the Spooky Swamp

Zoinks?

Wie kent Scooby-Doo nog van de cartoons onder jullie? Ik alvast wel en was dan ook zeer teleurgesteld in de twee verfilmingen. Het was dan ook even raar opkijken toen ik Scooby-Doo en het Spookmoeras in mijn brievenbus kreeg. Gelukkig is de game niet gebaseerd op een film, maar het blijft moeilijk om een game voor kinderen te bespreken. Mijn mentale toestand gaat dus terug in de tijd naar toen ik ongeveer zeven was om dit spel volledig onbevangen te bespreken.

Het verhaal gaat van start wanneer Scooby en Shaggy de onmiskenbare geur van iets lekker oppikken. Hun neus volgend stoten ze op een soort van vrouwelijke hippie die een legendarische soep kookt, maar nog enkele ingrediënten ontbreekt. Tweemaal raden wie op zoek moet gaan naar al dit lekkers? Shaggy, Scooby en de rest van Mystery Inc. vertrekken direct in hun Mystery Machine.

Helaas bestaat de spelwereld uit maar drie verschillende onderdelen: een akelig moeras (duh), een bergdorp en Mexicaans/Texaans dorp. Raar genoeg speel je maar weinig in het moeras zelf. Al deze speelvelden zien er wel goed uit, maar helaas wordt er veel gerecycled net zoals in de cartoons. Het feit dat je dan nog vaak op je stappen moet terugkeren zorgt ervoor dat dit nog eens extra opvalt.

De personages worden voorgesteld als de kindversie, waarschijnlijk om meer van het doelpubliek te bereiken. Alle personages zijn trouwens aanwezig: Scooby, Shaggy, Velma, Daphne en Fred. Elk personage heeft zo zijn eigen manier van vechten en eigen unieke eigenschappen. Zo vecht Scooby als een brawler, kruipt hij door hondendeuren en is zijn wapen van keuze een worstennunchuk. Velma vecht dan weer op een afstand en kan computers hacken.

De gevechten op zich blijven echter zeer makkelijk waarbij je enkel op B moet drukken om te winnen. Het oplossen van mysteries en puzzels blijft zonder nadenken het leukste aan de game. Om dit nog interessanter te maken is het mogelijk om dit met een vriend(in) te doen. Dit werkt gewoon via drop-in/drop-out want je speelt sowieso met twee personages op het scherm.

Waar je wel mee moet leren leven is de lachband die zo nu en dan in gang schiet. Dit is meestal na een (flauwe) mop die echter niet perfect getimed is met het geluid, waardoor je vooral op de ondertitels moet letten. Anders kan de clue je wel eens volledig ontgaan. Deze ingreep zorgt er echter wel voor dat de game soms als een aflevering aanvoelt, maar of dit een goed of slecht ding is weet ik niet zeker.

Het gehele avontuur op zich is misschien een beetje kort met zo'n zes uur gameplay. Toch zullen veel kinderen meer dan genoeg tijd in de game kwijt kunnen. Dit omdat er ook kostuums zijn voor alle karakters die je unlockt door het verzamelen van Scooby Snacks. Er zijn nog vele items om te verzamelen die allemaal specifieke bonus content vrijspelen.

Scooby Doo en het Spookmoeras is een vermakelijke titel voor kinderen tussen de zeven en veertien jaar. Het geweld blijft beperkt tot cartoonachtige toestanden, het verhaal is boeiend en door de unlockables wordt er heel wat tijd in de game gestoken. De foutjes en herhalingen worden waarschijnlijk niet altijd opgepikt door kinderen, dus zijn voor hen ook minder storend.

7 / 10