Guitar Hero: Warriors of Rock

Niet mokken, lekker rocken.

Geteste versie

De Guitar Hero-games beginnen een beetje aan de verschillende sportgames te denken. Elk jaar ligt er wel een nieuw (soms twee) deel in de winkel, elke keer met maar hele kleine verschillen ten opzichte van de vorige versie. Maar vergis je niet, want er zit een substantieel verschil in de jaarlijkse uitgave van, pak hem beet, FIFA en die van Guitar Hero.

Dat verschil zit hem in de veranderingen die doorgevoerd worden in de games. In de FIFA-games worden elk jaar weer aanpassingen gedaan ten opzichte van de gameplay om het geheel beter gebalanceerd, mooier en realistischer te maken. Dat is bij Guitar Hero niet het geval. Althans, niet in de puurste zin van het woord. De gameplay van Guitar Hero blijft namelijk altijd hetzelfde. Natuurlijk is het idee bij voetbalgames ook elk jaar hetzelfde, maar er worden wel degelijk nieuwe elementen toegevoegd, iets dat tot nu toe bij de Guitar Hero-games eigenlijk niet het geval was, op de toevoeging van nieuwe instrumenten na.

Met Guitar Hero: Warriors of Rock wordt een beetje met deze traditie gebroken. Er worden namelijk behoorlijk wat nieuwe elementen aan het spel toegevoegd die een nieuwe manier van spelen vereisen. Wanneer je ze zo hoort zou je haast denken dat de mensen bij Neversoft gek geworden zijn. Waar je tot nu toe namelijk altijd maar maximaal vijf sterren per liedje kon verzamelen, is dat in Warriors of Rock opgeschroefd naar een stuk of veertig.

Meer over Guitar Hero: Warriors of Rock

Maar dat is misschien wel niet de meest opmerkelijke toevoeging aan de game. Nee, die komt in de vorm van het verhaal dat verteld wordt in de singleplayer. Waar Rock Band al kwam met een soort overkoepelend verhaal waarin je jouw band groot moet maken, hebben we in Warriors of Rock echt te maken met een lekker overdreven verhaal over een rockgod en een demon die al eeuwen tegen elkaar vechten. Wanneer de rockgod ingesproken door Gene Simmons van KISS bijna het loodje legt moet jij met behulp van de ondertussen toch wel bekende Guitar Hero-personages hem en de wereld zien te redden.

Dit doe je door met elk personage een bepaalde setlist te spelen, sterren te verdienen en hem zo te laten transformeren in een soort superheld. Elke setlist zal aangepast zijn aan het betreffende personage, dus Johnny Napalm krijgt bijvoorbeeld vooral punkliedjes, terwijl nieuwkomer Echo Tesla de wat hardere death metal voorgeschoteld krijgt. Het is een heerlijke manier om een verschrikkelijk goede lijst met liedjes helemaal af te werken, ondanks het feit dat je iets meer gebonden bent dan in de vorige games.

Wanneer je het benodigde aantal sterren bereikt hebt en je rockster van gedaante verandert zal hij of zij een speciale kracht krijgen die uiteindelijk nodig is om de rockgod te redden. Zo is het mogelijk om het publiek ng enthousiaster te krijgen en zo twee extra sterren te verdienen. Ook is het goed mogelijk dat je al begint met een score multiplier van 2x waardoor je veel sneller op het maximum van 4x zit. Het zorgt voor een nieuwe dynamiek in de game waardoor je soms heel anders gaat spelen, en dat komt het spel eigenlijk wel ten goede. Het zorgt ervoor dat je het spel op andere manieren gaat bekijken, iets dat eigenlijk wel hard nodig was.

Meest opmerkelijk is nog wel de toevoeging van een liedje van ongeveer een half uur. Het gaat om het complete album '2112' van de band Rush. Het wordt op een schitterende manier gebracht in de game en speelt daarnaast ook nog eens een belangrijk onderdeel in het verhaal.

Sowieso richt Guitar Hero zich dit keer weer veel meer op dat instrument waar het allemaal mee begon. Natuurlijk is het nog steeds heel goed mogelijk om alle liedjes drummend door te gaan, maar het is te merken dat ontwikkelaar Neversoft terug wilde naar de oorsprong van de serie. De meeste liedjes zijn het leukst om met gitaar in de hand te spelen, al is het een hele ervaring om Bohemian Rhapsody mee te zingen.

Dat de reeks zich meer op de gitaar richt is dan ook duidelijk te merken aan de moeilijkheidsgraad van heel wat liedjes. Op een gegeven moment zul je echt een aantal songs vrijspelen die je vingers proberen te martelen. De mensen die met plezier Through the Fire and Flames gespeeld hebben kunnen dit spel dan ook zonder twijfel kopen om aan al hun sadomasochistische gevoelens te voldoen.

Guitar Hero met een verhaal.

Met deze ogenschijnlijke terugkeer naar het begin van de serie wordt er natuurlijk ook weer een nieuwe gitaar uitgebracht, n die zich meer richt op aanpassing van het uiterlijk. Alle technologie zit dit keer in de hals van de gitaar, waardoor je de zijkanten eruit kan klikken. Gewoon even op internet een nieuwe zijkant kopen en je gitaar krijgt een compleet andere look en feel. Het is natuurlijk een mooie mogelijkheid voor Activision om nog wat extra geld te verdienen aan de nog altijd populaire reeks, maar het biedt je toch ook wel de mogelijkheid om je een beetje te onderscheiden van anderen. Daarnaast kan het handig zijn dat je, wanneer je je gitaar meeneemt naar iemand anders die dezelfde gitaar heeft, niet per se ruzie hoeft te maken over wie welk instrument nou had meegenomen.

Naast de belangrijke verhaalmodus is er overigens nog heel veel te doen in het spel. Wanneer je die uitgespeeld hebt zit je net over de helft qua vrijgespeelde spullen. De leukste en meest vernieuwende is de Quickplay+ modus die je de mogelijkheid biedt om per instrument verschillende uitdagingen aan te gaan. Deze zorgen er net als de speciale krachten voor dat je Guitar Hero gaat spelen op een manier zoals je dat nog nooit eerder gedaan hebt, wat het speelplezier alleen maar ten goede komt.

Neversoft heeft met Warriors of Rock een heerlijk totaalpakket afgeleverd dat je heel wat uurtjes kan spelen. De setlist is uitstekend, de toevoeging van het verhaal is goed gelukt en de nieuwe krachten en modi zijn allemaal geslaagd. Maar uiteindelijk hebben we toch een beetje het gevoel alsof er niet echt veel nieuws gedaan wordt. Desalniettemin is dit een goede game geworden die elke fan van de reeks blind kan kopen.

7 / 10

Lees ons scorebeleid Guitar Hero: Warriors of Rock Yarno Ritzen Niet mokken, lekker rocken. 2010-10-16T09:30:00+02:00 7 10