MySims: Sky Heroes

Van McDonald's naar Mazda.

Lange tijd gold Electronic Arts als de entertainmenttegenhanger van McDonald's. Wanneer je de inwendige mens wil verzorgen met een snelle hap ben je op het juiste adres bij deze fastfoodketen, maar voor haute cuisine moest je toch op andere plaatsen zijn. Deze redenering kon jarenlang doorgetrokken worden naar EA dat ieder jaar net genoeg tierlantijntjes toevoegde aan zijn bestaande series om een aankoop te rechtvaardigen.

Nadat de hegemonie van de speluitgever was doorbroken door de samensmelting van Blizzard en Activision, heeft EA het roer omgegooid en nieuwe markten ontgonnen. Innoverende IP's zoals Mirror's Edge en Dead Space zagen het levenslicht, maar wisten commercieel niet iedereen te overtuigen. Nu is de vernieuwingsdrift bij de multinational wat getemperd, maar blijft het over de gehele lijn degelijke producten leveren. Als er nu een vergelijking kan gemaakt worden, is het wel met de Japanse autoconstructeur Mazda. De auto's zijn soms een beetje kleurloos, maar je weet dat je degelijk materiaal in handen hebt. Voor de producten van EA kan je exact hetzelfde zeggen.

De kans is reëel dat je deze review enkel leest om eens goed te lachen met het bedenkelijke concept en dito kwaliteit van dit spel, maar MySims: Sky Heroes is verrassend genoeg een redelijk genietbare game die weliswaar op een jong doelpubliek mikt. De MySims reeks is een spin-off serie van de wereldberoemde PC-game (vervang "My" door "The") en is voornamelijk bedoeld voor kleine kinderen. Deze game is daar geen uitzondering op en alles is in het werk gesteld om kleine pagadders zich thuis te laten voelen in deze vliegwereld.

Het voorbeeld bij uitstek zijn natuurlijk de graphics. Technisch gezien kan de PS3 fotorealistische beelden op je televisiescherm tonen en dan lijken deze simpele, cartooneske graphics bijna een belediging voor het netvlies. Grafisch is MySims: Sky Heroes inderdaad erg simpel, maar het is wel functioneel. De kleinsten onder ons zullen deze grafische stijl zeker weten te waarderen, maar als je deze onbevangenheid mist, is de kans groot dat je je stoort aan de technisch en artistiek matige weergave.

De game telt een singleplayer- en multiplayerluik en helaas hebben beide spelmodi last van enkele kwaaltjes. De meeste tijd zal je in de singleplayer mode spelen die enkel gezegend is met een story mode. Bij het begin dien je zelf een personage aan te maken en mag je zelf een vliegtuigje opkalefateren in de MTV-reeks "Pimp up my airplane". Na de deelname aan dit televisieprogramma maak je het luchtruim onveilig met je eigen vehikel. In de lucht zal je je bezighouden met voornamelijk twee taken: racen en luchtgevechten. Het racen heeft wat weg van een luchtvariant van Mario Kart inclusief power-ups zoals mijnen en raketten. Het is ongecompliceerd, maar kan leuk zijn voor een tijdje. Na een poos begint de verveling echter toe te slaan.

De tweede activiteit in dit spel is zoveel mogelijk vijandige vliegtuigjes neerknallen. Deze missies zijn veelzijdiger dan de soms monotone races en kunnen soms zelf – tegen alle verwachtingen in – uitdagend zijn. Verwacht echter geen bloedvergieten à la H.A.W.X. 2, want ook hier vind je weer een heleboel power-ups die de funfactor van deze titel moet onderstrepen. Bovendien zijn de kleurrijke omgevingen een leuk decor om door te vliegen. Tel daar de simpele, maar goede besturing bij en je komt tot de conclusie dat de singleplayer zeker geslaagd te noemen is, als je de doelgroep van deze game ten minste in acht neemt. Voor hardcore gamers blijft dit echter een anti-game in zijn puurste vorm.

De multiplayer mode heeft verscheidene opties om samen of tegen elkaar te spelen met maximum tien spelers. De geest van het spel blijft bewaard met simpele opdrachten die toch garant kunnen staan voor een dosis spelplezier. Het grootste pijnpunt is echter dat er online geen (vliegende) kat te zien is. Het kan soms erg lang duren om medespelers te vinden, als je die al überhaupt kan vinden. Dit is een kwaal waar het spel natuurlijk zelf niets aan kan doen, maar het maakt de multiplayer mode een stuk minder interessant of zelfs waardeloos.

Rekening houdend met het jonge doelpubliek is MySims: Sky Heroes een game die zonder meer degelijk te noemen is. Het biedt een gezonde dosis complexloos spelplezier aan het jongste volkje en weet aangenaam te verrassen met zijn simpele besturing en leuke omgevingen. Desondanks is deze game kwalitatief geen partij voor genregenoten zoals H.A.W.X. 2 en kan je MySims: Sky Heroes objectief gezien slechts matig noemen.

5 / 10

MySims SkyHeroes

PS3, Xbox 360, Nintendo Wii, Nintendo DS