Pro Evolution Soccer 2011

Messi of Missi?

Het hoogtepunt van het voetbaljaar zit erop. De match tussen FIFA 11 en Pro Evolution Soccer 2011 is voor mij gedaan. Beide games zijn door mij onder handen genomen en het wordt tijd voor mijn finale oordeel. Welk spel is het beste? Lees deze review en je weet al veel meer.

Konami kon het al lang niet meer verbergen dat de PES-franchise aan een grondige reboot onderhevig was. Dit jaar wordt het herstel ingezet. De uitblinker op dit gebied is het vernieuwde passingsysteem. Arcadetoestanden zoals één druk op een knop zijn verleden tijd, want de snelheid van de bal speelt eindelijk een rol in PES 2011. Te kort inhouden van de knop staat garant voor een onderschepping en te lang maakt een directe controle onmogelijk. Een goede aanval begint dus in de verdediging waarbij je vooral aan een snelle opbouw moet denken. Het middenveld moet dan voor die ene splijtende pass in de diepte gaan, waarna de spits het afmaakt.

Er duiken hier en daar echter wat schoonheidsfoutjes op zoals de gebrekkige intelligentie van je teamgenoten. Wanneer een tweede verdediger wordt opgeroepen als steun laat hij zich te makkelijk passeren. Een juiste speler kiezen na een pass zorgt ook wel eens voor problemen. Ondanks dit alles blijft de gameplay goed aanvoelen en meer gericht op pure fun dan FIFA 11.

Het moet ook gezegd worden dat de spelers er weer heel goed uitzien en waarheidsgetrouwer aanvoelen dan in FIFA 11. Hiermee bedoel ik niet dat ze perfecte kopieën zijn van hun echte tegenhangers, want dat is zeker niet het geval door het ontbreken van veel licenties. Ze voelen echter gewoon natuurlijker aan. Dit geldt ook wanneer je een eigen speler maakt. Heel het proces verloopt dan nog eens veel aangenamer en vlotter dan bij de concurrentie.

Jou eigen ontwerp past uitstekend in de Become a Legend-modus die nog altijd stukken beter is dan Be a Pro. Het idee van je op te werken naar de top in plaats van direct bij FC Barcelona of Real Madrid te spelen werkt beter. Een paar (kleine) ploegen tonen interesse in je en dan moet je voor jou de beste keuze maken. Kies voor de minste ploeg met meer speelkansen of knok je in de basiself van een betere ploeg.

Zowel online als offline is er trouwens geen gebrek aan modi. Naast de UEFA Champions League en UEFA Europa League heeft Konami ook de licentie beet voor de Copa Santander Libertadores. Het aanbod aan Zuid-Amerikaanse ploegen wordt dus opgekrikt naar 40 ploegen uit 11 landen. Voor het gemak heb ik hier Mexico bij meegerekend.

De meeste aantrek gaat ongetwijfeld uit van de online Master League. Je kiest jou favoriete team, maar beschikt vaak over matige spelers die met moeite een deuk in een pakje boter trappen. Door te winnen verdien je echter geld om nieuwe en betere spelers te kopen. Uiteindelijk eindig je met een topteam wanneer je goed genoeg bent. Een goed team hebben is dus ook een beetje machtsvertoon en een erezaak.

Het eerder aangehaalde licentieprobleem heeft echter een groot nadeel voor de Belgische PES-fans. Met Anderlecht en Club Brugge worden wij niet echt verwend, zeker niet omdat niet alle transfers al verwerkt zitten in de game. Van Vlaamse of Nederlandse commentaar is er ook geen sprake, maar of dit per se een probleem is weet ik niet. Ik spreek in naam van vele voetballiefhebbers dat Evert ten Napel en Youri Mulder binnen onze middens een beetje personae non gratae zijn.

De strijd tussen de titanen eindigt voor mij in een gelijkspel omdat je twee verschillende games hebt. Ondanks de kleine fouten blijft PES 2011 een game die vooral gamers zal aantrekken op zoek naar fun. De gameplay voelt goed aan, maar helaas blijven de ontbrekende licnties problematisch. Het is een gelijkspel, maar toch blijft FIFA 11 een licht voordeel behouden voor de return in 2012.

8 / 10

Awaiting cover image

PES 2011