Comic Jumper

The Adventures of Captain Smiley.

Toen we voor het eerst de titel "Comic Jumper" zagen, was onze reactie: "maken ze nu echt een game over Johns, het hoofdexportproduct van West-Vlaanderen?" Maar toen we wat verder lazen zagen we de subtitel "The Adventures of Captain Smiley". In een staat van totale verwarring wisten we plots niet meer waaraan we ons konden verwachten bij het opstarten van de game. Maar gelukkig is alles nog beter uitgevallen dan dat we hadden gevreesd.

Je kruipt in de huid van Captain Smiley, een gespierde superheld met een smiley als hoofd en een vuilgebekte pratende ster op zijn borst. Onmiddellijk al plus honderd punten omdat je geen ruimtemarinier bent *knipoog*! Captain Smiley is het hoofdpersonage uit een gelijkaardige stripreeks uit de game. Maar niet alles gaat naar behoren in comicland. Wanneer de verkoopcijfers een tuimeling de diepte in maken, trappen heel wat van C. Smiley's vijanden het af of moeten ze ander werk vinden. Ook jij bent het slachtoffer van het ontbreken aan populariteit van de strip, maar Greta, jouw vrouwelijke sidekick, denkt een oplossing te hebben voor de financiële kater. Om wat meer bekendheid te winnen en geld te verdienen om je eigen stripreeks in leven te houden, heeft ze ervoor gezorgd dat Smiley aan de slag kan als stergast in andere, meer succesvolle stripreeksen.

Met deze setup duik je dus in verschillende stripuniversums binnen. Zeer leuk om te zien is dat Captain Smiley telkens een toepasselijk uiterlijk krijgt, gekoppeld aan de stripsreeks waarin hij zich bevind. Verder is over de hele lijn rekening gehouden om de game een unieke uitstraling te geven. Superschurkenclichés zijn zeker en vast terug te vinden, maar deze zijn op een eigenzinnige manier verpakt zodat ze echt heel amusant overkomen. Zo is er bijvoorbeeld de afgetrainde macho Brad, die Captain Smiley te lijf gaat met zijn leger aan robotvrouwen en het gemilitariseerd gebruik van het woord "bro".

Twisted Pixel, de ontwikkelaar van de game (die trouwens beter bekend is van de XBLA titel, 'Splosion Man), heeft echt het project ten volle benut. Er is duidelijk blijk dat deze studio echt om haar games geeft. Dit blijkt uit de unieke, eerder vermelde stripuniversums, maar is tevens merkbaar in heel wat kleine details. Zo kunnen we in de geheime basis van Captain Smiley twee arcade kasten vinden waarop je de vorige games van Twisted Pixel, 'Splosion Man en The Maw) kunt uitproberen. En je kunt doorheen de game ook heel wat knipogen vinden naar jaren 80 nostalgie. Zo lijkt de capsule waarmee Captain Smiley in andere strips beland wel verdacht veel op de tijdreismachine uit de film Time Cop. Ook is ieder personage voorzien van een eigen persoonlijkheid en toch wel uitzonderlijk goed stemwerk. Dit zorgt bijvoorbeeld voor zeer grappige gesprekken tussen Captain Smiley en de ster die hij op zijn borst heeft, alsook de satirische one liners met de schurken uit de game.

Qua gameplay voelt Comic Jumper aan als een spel uit de oude doos, dan wel met een hedendaags jasje. Het is een 2D game waarin je hoofdzakelijk van links naar rechts loopt en alles doodschiet wat je pad kruist, à la Mega Man. Wat de game dan zo moeilijk maakt, is dat er geen healthpacks of andere voorwerpen zijn die je kunnen helpen in je strijd. Enkel jouw twee trouwe pistolen en de vuilgebekte ster op je borstkas. De hoge moeilijkheidsgraad kan voor wat frustratie zorgen wanneer je voor de zoveelste keer het loodje legt – en geloof ons vrij, je zult regelmatig het onderspit delven – maar heeft een des te groter gevoel van beloning wanneer je een level succesvol beëindigd.

"Allemaal 2D heen en weer geloop klinkt maar eentonig" horen we jullie al denken. Daarom wordt deze gameplay vaak onderbroken door segmenten die wij de schietkraammode noemen. In deze stukken kun je de kapitein wel nog bewegen, maar de game gaat pas verder wanneer je voldoende vijanden hebt uitgeschakeld.

Met het geld dat je dan verdient voor je gastoptreden in andere strips kun je upgrades kopen voor Smiley, alsook voorwerpen om de populariteit van je strip te doen toenemen. Denk hierbij dan aan concept art en interviews met de mensen van Twisted Pixel. Upgrades kopen is zeker en vast essentieel, want tenzij je één of ander Godskind bent, kun je onmogelijk de laatste hoofdbaas verslaan.

Met Comic Jumper: The Adventures of Captain Smiley hebben we heel wat plezier beleeft. Niettegenstaande de game ons bij gelegenheid toch wel inmaakte, keerden we iedere keer terug om verder te raken en te zien wat de game nog voor ons in petto had. Twisted Pixel heeft opnieuw een zeer leuke game in elkaar geknutseld, met de nodige vindingrijkheid en gevoel voor humor. De prijs van 1200 MS Points lijkt misschien wat hoog, maar dat neemt niet weg dat er ettelijke uren plezier te beleven vallen met Captain Smiley en co.

Comic Jumper is vanaf 6 november exclusief op XBLA te vinden, en dat voor 1200 MS Points.

8 / 10

Awaiting cover image