Sports Champions

Leuke verrassing voor Move.

Na de ietwat teleurstellende minigames-verzameling Start the Party! lagen onze verwachtingen voor Sports Champions niet bijzonder hoog, maar Sony's sportgame gaat gelukkig verder dan een simpel opgezette eigen versie van Wii Sports.

En dit komt natuurlijk door de PlayStation Move. Omdat de bewegingen die je maakt zeer precies worden overgezet in de game, heb je veel meer mogelijkheden om bezig te zijn. Het betekent dat je kunt oefenen, beter kunt worden en sporten echt onder de knie krijgt. Het spel wordt hierdoor misschien wel iets minder toegankelijk dan de Wii-games, maar de sporten zijn expres niet te complex gemaakt en blijven goed te begrijpen.

Er zijn in totaal zes sporten, wat wel wat aan de lage kant lijkt, maar de sporten zijn grotendeels goed uitgewerkt, dat er duidelijk voor kwaliteit boven kwantiteit is gegaan.

Bijvoorbeeld Disc Golf, dit is in essentie gewoon golfen, maar dan met een frisbee en een speciale Disc Golf-opvangbak. Je kunt gewoon een zwaaibeweging maken en de frisbee schiet weg, maar je kunt je er ook effecten aan geven, en vooral hoe schuin je het schijfje houdt heeft veel invloed op de worp. Daarbij kun je ook nog laag of hoog gooien, door de Move-controller laag of hoog te houden.

Een ander voorbeeld is het zwaardvechten. Je houdt een schild en een zwaard in je handen. Je kunt twee Move-controllers gebruiken hiervoor, maar aangezien het hele spel met één Move-controller gespeeld kan worden kun je beide voorwerpen ook prima met één controller hanteren. Doorgaans geldt het zelfs dat sporten met twee controllers alleen maar realistischer en dus moeilijker is, maar het wordt wel een duur grapje.

Het zwaard kun je één op één bewegen en je moet op de open plekken van je tegenstander mikken. Daarnaast kun je het met schild aanvallen afweren. Maar daarnaast kun je ook nog om je tegenstander heenlopen, naar achteren springen en stootaanvallen doen. En dan zijn er nog de sprongaanvallen en de speciale extra sterke aanvallen die je opspaart door genoeg te blokken. Erg uitgebreid dus en dat kan voor spannende spotjes zorgen als twee spelers het tegen elkaar opnemen.

Want de kracht van Sports Champions ligt vanzelfsprekend in de multiplayer. De sporten tegen een ander doen met elk dezelfde kansen. Maar het is wel opvallend dat het spel ook leuk genoeg is om alleen te spelen. Je kunt bij elke sport een stapel wedstrijden spelen en daarnaast zijn er ook verschillende challenges vrij te spelen.

Bijvoorbeeld bij het boogschieten. Aanvankelijk is het redelijk suf, zeker met één controller. Grappig is wel dat je met de Move-controller achter je rug een pijl pakt en vervolgens richt, maar je hoeft daarna alleen maar te richten en te schieten. Naarmate de wedstrijden moeilijker worden, worden je doelen dat echter ook en wordt de sport steeds leuker.

Begin je bij het boogschieten eerst met alleen grote ronde schijven, ga je daarna al snel door naar meloenen op palen of bijvoorbeeld omhooggeschoten zakjes met munten. Maar in de eerste challenge krijg je weer iets heel anders voor de kiezen. Hordes aan kartonnen skeletten met rode ogen die vlot op je af komen en je neer moet schieten. Met headshots zijn ze direct stuk.

De precisie komt ook weer terug bij tafeltennis, waarbij het padje zich echt één op één gedraagt vergeleken met de Move-controller. Handig om het spelletje zo eens te oefenen voordat je het echt probeert. Hetzelfde met Docce, wat in principe gewoon Jeu de Boulles is, en je een effect aan de geworpen ballen kan meegeven.

Wat minder geslaagd is het Beach Volleyball, omdat je daar niet kunt bewegen, maar enkel kan opslaan, onderhands slaan, bovenhands slaan en kan smashen. Het werkt op zich aardig als een soort ritmegame, maar het voelt niet heel lekker, omdat je geen invloed hebt op de bewegingen.

Sports Champions is geen reden om Move te halen, ook is het een spel dat misschien al snel in de kast verdwijnt omdat er maar zes sporten zijn. Maar de game is zeker een van de beste dingen die er dit moment voor Move is verschenen. Een verrassend leuke sportverzameling.

7 / 10

Lees ons scorebeleid Sports Champions Erwin Vogelaar Leuke verrassing voor Move. 2010-09-21T10:12:00+02:00 7 10