Eurogamer.nl

Valkyria Chronicles II

Game houdt stand op PSP.

Het originele Valkyria Chronicles was een zeer welkome verrassing. Eind 2008 kwam het spel uit voor de PS3 en het speelde als een frisse wind tussen de vele andere generieke games. Niet alleen was het spel uniek, maar het speelde ook nog eens heel lekker. Inmiddels ligt het vervolg in de winkels, maar deze keer is Valkyria Chronicles 2 alleen op de PSP te spelen.

De Valkyria Chronicles-games zijn tactische RPG's waarin strategisch gedacht moet worden en je verschillende units op correcte manier moet gebruiken om de overwinning te behalen. Maar in plaats van bovenaf de boel te regisseren, zul je elke keer als je een unit selecteert zelf het veld in gaan als die unit en acties ondernemen.

De games draaien om een fictieve versie van de Tweede Wereldoorlog, waarin twee wereldmachten het tegen elkaar opnemen. In het tweede deel lijkt de strijd echter wat te zijn getemperd en volgen we een groep scholieren die getraind wordt om zelf het strijdveld in te gaan.

Meer over Valkyria Chronicles 2

Maar het gaat al snel mis, want rebellen komen in opstand en er ontstaat een burgeroorlog waar de scholieren geacht worden in mee te vechten, want de echte soldaten zijn al druk genoeg. Als speler volg je een groepje klungels in de slechtste klas van de school die met de nodige motivatie van de hoofdpersoon zich proberen te bewijzen tegenover de rest. Hierbij moeten ze het niet alleen tegen de rebellen opnemen, maar in wedstrijden ook tegen de andere klassen.

Het resultaat is helaas dat het spel qua verhaal weinig boeit. Er komen later in het spel wel wat meer interessante verhaallijnen op, maar het merendeel zit je toch met die typische tieners die of heel verlegen of heel dominant zijn en alle problemen die daarbij komen. Ook de hoofdpersonages zijn lang niet zo boeiend als die uit het origineel, zodat het verhaal weinig reden geeft om echt door te spelen.

Maar geen nood, want verder is dit deel alles wat het origineel ook was en op sommige punten zelfs nog een beetje meer. De gameplaybasis is praktisch onveranderd gebleven. Je speelt in beurten waarbij je een beperkt aantal punten hebt die je kunt besteden aan acties. Je besteedt deze punten door met verschillende personages in verschillende klasses strategisch aan het werk te gaan. Zo heb je bijvoorbeeld een scout, een klasse met een machinegeweer en een klasse die een wapen meedraagt dat sterk is tegen tanks.

Er is deze keer een nieuwe klasse bijgekomen, wat de eerste klasse is die niet kan schieten. Verstopt in stevige bepantsering en met een flink schild in zijn handen kan hij enkel zijn vijanden een mep verkopen, maar je wil ook echt niet zo'n klap in je nek krijgen want dan leg je direct het loodje. Een interessante afwisseling in het strijdveld.