Eurogamer.nl

LittleBigPlanet 2

Meer Play, meer Create, meer Share.

Het originele LittleBigPlanet was een vrolijke en bijzondere game. Niet alleen een ontzettend leuke platformer, maar ook een titel waarmee je eigen levels kon maken en die tot in de puntjes kon afwerken. Vervolgens kon je deze levels online zetten en met tal van spelers delen. Het Play, Create, Share principe.

Met LittleBitPlanet 2 gaat ontwikkelaar Media Molecule daar op verder en ze gaan duidelijk voor de overtreffende trap. Want je kunt nu niet alleen levels maken in een platformsetting, maar je kunt hele andere genres maken of zelfs verzinnen.

Een veel gehoorde klacht van het origineel is dat je toch veel tijd en energie kwijt bent aan het maken van een leuk level. Het lijkt zo makkelijk om te doen, maar als je echt iets leuks wil maken ben je zo flink wat uren kwijt. Hoe moet dat nou als de opties alleen maar uitgebreid worden?

Media Molecule verzekerde ons dat de nieuwe mogelijkheden er alleen maar voor zorgen dat het makkelijker wordt om te maken wat je wil. Zo heb je nu mogelijkheden om NPC’s in je levels te stoppen en stemmen in te spreken en die te laten lipsynchen. Ook hoef je minder omslachtige werktuigen te creëren om levels soepel te laten lopen.

Heel erg trots zijn de makers ook op hun muziekeditor. Er is een systeem bedacht waarbij je in je levels een tijdslijn kunt maken waarmee je allerlei dingen op bepaalde momenten kunt activeren en daarbij ook muziek kunt remixen of zelfs helemaal vanuit niets kunt maken. Er zijn verschillende instrumenten en geluiden daarvoor ter beschikking. Het zal qua copyright ongetwijfeld weer de nodige problemen opleveren, maar creatievellingen hebben in ieder geval weer nieuwe opties.

Meer over LittleBigPlanet 2

De ontwikkelaar hamert er erg op dat het team echt alleen de middelen gebruikt die wij als spelers ook krijgen om eigen levels te maken. De developers hebben een PS3-controller in de hand om de game te maken. Weer eens wat anders dan pagina’s lang code typen of animaties te maken.

Voor die developers worden deze keer ook mensen uit de community geplukt. Er zijn vier mensen uit de LittleBigPlanet-community die bezig om levels te maken voor het verhaal. Dat verhaal moet dit keer overigens een stuk meer cinematisch aanvoelen.

Media Molecule liet enkele levels zien die met de nieuwe editor gemaakt waren. Zoals een topdown level waarin je moet zien te overleven en aan de andere kant moet zien te geraken. Of een gemaakte vliegende bij waar Sackboy op klom waarna het spel in een side-scrolling shooter veranderde. Maar je kunt bijvoorbeeld ook een racegame maken en als je veel tijd over hebt is – hoe cheesy het ook klinkt – je fantasie de grens.

Er werden nog een paar andere levels getoond. Zoals een basketbalminigame wat erg simpel van opzet is, maar zoals het er nu naar uitziet een van de leukste competitieve spelletjes gaat worden. Ook was er een puzzellevelwaarin je twee klonen tegelijk bestuurt, maar die op verschillende plekken op twee verschillende knoppen moeten zien te geraken.

Het lijkt er op dat er in de levels ook meer skill van je gevraagd kan worden, zoals door de grappling hook waardoor het platformen net wat spannender gemaakt wordt en je goed je best moet doen om op bepaalde plekken te geraken, bijvoorbeeld voor extra punten en de goodies.

Een andere leuke nieuwe gadget is de creatinator, een helm waarmee je van alles kunt afschieten. In het verhaal is er een level waarin de keuken van een dame wordt vernield en jij de boel moet redden met je creatinator waar icing uitkomt. Daarmee kun je bijvoorbeeld extra opstapjes maken of een draaiend wiel stoppen. Maar levelmakers kunnen zo’n creatonator voor van alles gebruiken, desnoods kunnen ze er koeien uit laten schieten.

De LittleBigPlanet 2 gamescom trailer.

Helaas hebben we zelf nog niet met het spel kunnen spelen, dus we hebben niet kunnen testen of het springen is verbeterd. Maar zoals wij het begrijpen kun je als levelmaker zelf bepalen hoe de Sackboy springt en wat het beste past in jouw level, dus als het goed is hoeft dat geen probleem meer te zijn.

LBP 2 zal volledig backwards compatable zijn. Alle levels en DLC van het origineel – wat er al meer dan 2.3 miljoen zijn - worden overgezet. Het vervolg blijft dezelfde servers gebruiken en als bonus worden de levels nog extra mooi gemaakt door de nieuwe engine. Nieuwe levels zullen ook makkelijker te vinden zijn, vooral de levels van je vrienden.

PlayStation Move zit nog niet direct in het spel zodra het eind dit jaar uitkomt, maar je kunt wel alvast zo’n tien levels uit het originele LittleBigPlanet spelen met de motion control van Sony. Later zal er als DLC wel een Move-uitbreiding komen. Over 3D wil de ontwikkelaar nog niets kwijt, maar aangezien we al eens bij Sony op een 3D-televisie een 3D-filmpje van de originele LBP hebben gezien en dat een zeer duidelijke meerwaarde heeft voor het spel, kan deze aankondiging niet lang meer op zich wachten.

ADVERTENTIE

Reacties

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.