Eurogamer.nl

FIFA 11 (hands-on)

Geen bal aan?

Het is echt moeilijk om elk jaar weer een aantal artikels te schrijven over FIFA en Pro Evolution Soccer. De grote lijnen van de games blijven precies hetzelfde, en de veranderingen zijn vaak te klein om hele artikels mee te vullen. Vooral wanneer je maar één of twee wedstrijden hebt mogen spelen is het relatief moeilijk om weer een heel verhaal te schrijven.

Dit jaar is dat tot op zeker hoogte weer het geval wat betreft FIFA. Het gaat nog steeds om dat spelletje waarbij twee teams van elf spelers het tegen elkaar opnemen. Maar het zou FIFA 11 geen recht doen om het simpelweg het zoveelste vervolg te noemen. Grote verandering is deze keer de manier waarop je de bal speelt. Veelgehoorde klacht in de afgelopen twee of drie FIFA-games was dat het veel te simpel was om te blijven rondspelen waardoor de tegenstander geen kans kreeg om de bal in bezit te krijgen. Misschien nog wel irritanter is het feit dat je ook zonder problemen door kon tikken zonder de bal te hoeven aannemen, iets dat in het echt niet vaker dan twee of drie keer te doen is. Een echt topteam onderscheid zich door de bal constant rollend te houden om zo de verdediging kapot te spelen,

EA Canada is de beroerdste niet en heeft geluisterd naar de kritiek die de game te verwerken kreeg. Het afspeelsysteem is volledig aangepast en dat heeft zowel voor- als nadelen. Het grootste nadeel mag duidelijk zijn; je kan niet langer blijven rondtikken. Dit heeft meteen als voordeel dat de game een stuk realistischer en natuurlijker aanvoelt dan. Geen voetbalwedstrijden die aanvoelen alsof je een rondo op een oefenpartijtje aan het doen bent.

1

Doordat je niet langer op de pass-knop hoeft te rammen als een bezetene moet je veel meer nadenken over hoe je de bal bij het doel van de tegenstander krijgt. Ruimtes moet je maken en inzicht is belangrijker dan in de vorige delen. Het passen mag dan wel een stuk moeilijker geworden zijn, het heeft ook meer diepgang gekregen. Niet alleen omdat je bezig bent met het creëren van ruimtes, maar ook omdat je meer controle hebt over hoe snel de bal moet rollen.

Druk je de pass-knop een beetje in, dan zul je en zacht balletje naar de dichtstbijzijnde speler spelen. Een hardere bal zal logischerwijs veel verder komen. Achterin heeft dit misschien relatief weinig invloed, maar zodra je aanvallend bezig gaat zijn dan kun je de impact hiervan merken.

Een steekballetje precies de juiste snelheid meegeven is iets waar iedere FIFA-speler ongetwijfeld veel op moeten zal gaan trainen, maar wanneer het eenmaal gelukt is dan geeft het wel heel veel voldoening. Steekballen, diepe ballen en gewone passes worden opeens een uitdaging, één die menig voetbalfan zal gaan verwelkomen.

Een andere nieuwe feature van FIFA 11 is de toevoeging van Personality+, een systeem waarbij bepaalde zeer kenmerkende bewegingen overgenomen worden in de game. Niet alleen bewegingen zullen overgenomen worden, maar complete karakters van spelers. Wayne Rooney zal een echte drijvende kracht zijn, iemand die zich niet zo maar aan de kant laat zetten en altijd 110% geeft tijdens de wedstrijd. Verdedigers als Vidic en Puyol zullen ook over kenmerkende eigenschapen beschikken zoals het zeer goed kunnen tackelen.

Wat heel opvallend is, is dat je gevechten om de bal nu al kan winnen voordat de bal zelfs maar in de buurt is. In de vorige delen werd het principe van het duwen en trekken al geïntroduceerd bij kopduels en zodra iemand de bal in bezit had. Nu moet je echter ook al in de juiste positie zien te komen nog voordat je de bal in je bezit hebt. Dit, in combinatie met het veel uitgebreidere passingsysteem zorgt ervoor dat de complete game meer diepte krijgt en meer uitziet als een echte voetbalmatch.

Met de komst van de Be A Pro-modus werd het mogelijk om tien tegen online te spelen; twintig echte gamers die allemaal één voetballer bestuurden en als team een doel moesten zien te bereiken. In FIFA 11 zal het voor het eerst echt elf tegen elf zijn, want het is mogelijk om als keeper te spelen in deze nieuwe versie.

EA doet het personaliteitssysteem uit de doeken van FIFA 11

We hebben het even kunnen doen, en het is heel erg wennen in eerste instantie. Je bent vooral bezig met het jezelf goed positioneren zodat je doel zo klein mogelijk is. Wanneer de tegenstander eenmaal op je doel afstormt kun je zelf duiken om de bal af te pakken, maar zodra er geschoten is hoef je alleen nog maar de juiste te richting te kiezen en te bidden dat je op tijd bij de bal bent. Aangezien we maar heel kort met de keeper hebben kunnen stoeien met doelman is het moeilijk om te zeggen hoe lang dit leuk gaat blijven. Je kan een volledige Be A Pro-carrière van 15 seizoenen spelen als keeper, dus voor de Van der Sar-wannabe's onder ons is er genoeg te doen.

Er zijn nog meer veranderingen doorgevoerd, maar die hebben we nog niet aan de tand kunnen voelen. Zo is de Manager-modus nu veel uitgebreider en lijkt het bijna een aparte game te zijn. Je kan ervoor kiezen om alleen als manager, alleen als speler of als manager-speler aan de slag te gaan.

Andere toevoegingen zijn onder andere de uitgebreidere mogelijkheden om je eigen speler te maken en het toevoegen van stadiongeluiden die je van het internet gedownload hebt.

EA Canada wil van FIFA 11 een nóg completere game maken. Er worden meer functies toegevoegd aan het spel, maar de mogelijkheden die er al inzaten worden uitgebreid. Vooralsnog kunnen we er positief over zijn, maar het blijft natuurlijk de vraag of we dat ook nog zijn wanneer het spel eenmaal in de winkel ligt.

ADVERTENTIE

Reacties

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.