Scott Pilgrim vs. The World

Oh online co-op, where art thou?

De nieuwe Lara Croft-game, waarvan je hier de review kunt lezen, heeft geen online coöp, maar krijgt dat volgende maand wel. Daar kunnen we nog mee leven. Scott Pilgrim vs. The World heeft geen online coöp en zal dat ook nooit krijgen. Een heel groot gemis.

Scott Pilgrim is gebaseerd op de gelijknamige comic waar nu ook een film van in de bioscopen draait. Het gaat hier om een wereld dat beheerst wordt door de regels uit videogames, dus alles is mogelijk zolang het maar een knipoog naar videogames is. Nu er daadwerkelijk een game van uit is, voor Xbox Live, zit er ook genoeg knipogen naar allerlei oude maar ook nieuwe games in.

Eigenlijk is de hele game een verwijzing naar de tijden van de NES, aangezien we hier te maken hebben met een echte retro-titel, een 2D-brawler waarbij je van links naar rechts loopt en tal van vijanden een kopje kleiner mept. Je hebt een zachte maar snelle aanval, een harde maar langzame aanval en een knop om te verdedigen.

Daarnaast zijn er ook een tweetal speciale aanvallen die Gut-points kosten, maar je kunt er ook voor kiezen om je Gut-punten te houden, want zodra je al je levenspunten verliest worden je overgebleven Gut-points omgezet in levenspunten. Je hebt drie levens en door te vechten doe je ervaring op waardoor je in level stijgt. Hierdoor krijg je de beschikking over nieuwe aanvallen doormiddel van knoppencombinaties.

Meer over Scott Pilgrim vs. The World

Het verhaal gaat dat Scott verliefd wordt op een meisje, maar om haar daadwerkelijk zijn vriendinnetje te kunnen noemen moet hij eerst haar zeven ex-vriendjes verslaan. Dat betekent dat er zeven levels zijn met eerst veel normale vijanden en daarna de baas in de vorm van een van de vriendjes, die vaak bijzondere krachten hebben.

Elk level heeft zijn eigen thema en heeft zijn eigen tegenstanders. Vaak zul je in latere levels die tegenstanders uit de vorige levels weer terug zien komen, maar het is leuk om zo telkens wat afwisseling te krijgen.

Het leuke is dat je het spel in coöp kunt spelen, wat ook echt nodig is. Het spel is namelijk, net als de titels van vroeger waar het op lijkt, ontzettend moeilijk. Het spel is in je eentje echt een hele grote uitdaging en dan moet je goed gebruik maken van voorwerpen, verdediging en op de juiste momenten klappen uitdelen om het einde te halen. Maar je kunt drie andere vrienden uitnodigen om mee te vechten en dan komt de kracht van het spel naar voren.

Met z’n vieren de vervelende vriendjes uitschakelen, ondertussen elkaar gebruiken door elkaar op te pakken en naar de vijanden te gooien, of zodra je dood bent als een engeltje hun leven afpakken. Maar je kunt elkaar ook helpen door bijvoorbeeld reanimatie wanneer het nodig is.

Scott Pelgrim vs. The World is absoluut meer dan de gemiddelde filmgame – hoewel het gebaseerd is op de comic hoort het toch bij de film, dus noemen we het gewoon een filmgame. Maar op één punt is het wel net als andere filmgames, en dat is dat de makers een deadline hebben, omdat de game tegelijk met de film moet verschijnen. Hierdoor is er iets fundamenteels gesneuveld, omdat er geen tijd meer voor wat; online coöp.

En dat is eeuwig zonde. Want hoewel het ongetwijfeld mogelijk is om de game in je eentje uit te spelen, is dit al snel meer frustrerend dan leuk. En aangezien niet iedereen de beschikking heeft over drie gamers naast zich op de bank, is het een zeer kwalijke zaak dat online coöp het niet gered heeft. Desalniettemin een enorm leuke offline coöp titel om oude tijden te herleven.

7 / 10

Lees ons scorebeleid Scott Pilgrim vs. The World Erwin Vogelaar Oh online co-op, where art thou? 2010-08-25T16:27:00+02:00 7 10