The Evil Within 2 smijt zijn krankzinnige visie helemaal open

Say cheese!

door Bruce Vandeweyer. Gepubliceerd 26 september 2017

Een wereld vol groteske zombies en dodelijke vallen die zo vaak verandert dat je helemaal de kluts kwijtraakt. Waarom zou je in godsnaam naar zo'n plaats terugkeren? In The Evil Within 2 trotseer je opnieuw als Sebastian Castellanos de STEM-wereld. Om je verloren gewaande dochtertje Lilly te redden, moet je haar uit de diepe krochten van het bovennatuurlijke stadje Union redden. In tegenstelling tot die in het eerste deel biedt deze nieuwe wereld een mix tussen lineaire stukken en open gebieden die je op eigen tempo verkent. En ja, de zwarte balken uit het eerste deel zijn verdwenen.

De demo die ik speelde, start naar goede gewoonte in een donkere kamer vol opgehangen etalagepoppen. Telkens als je je omdraait, is de omgeving achter je rug helemaal veranderd. Als er plots een bloeddorstig meerkoppig monster door een spiegel springt, heb je geen andere keuze dan weg te lopen. Als je weet te ontsnappen, kom je in het onheilspellende dorpje Union terecht.

Advertentie

Laden...

Je eerste confrontatie met een inwoner is er meteen eentje om niet snel te vergeten. Naar goede horrorgewoonte volgt Sebastian een mysterieuze vrouw naar haar bouwvallige huis. Aan de eettafel propt ze een lijk van een jongeman vol met eten en klopt ze agressief zijn hoofd op tafel. Seb beseft bij het zien van dat onrustbarende schouwspel dat (net als in de eerste game) deze STEM-wereld helemaal gecorrumpeerd is en ziet dat als een ideale gelegenheid om zijn pistool uit te testen.

Meteen valt op dat de controls van The Evil Within 2 heel wat verbeterd zijn. Zoals het een goede survival horror betaamt, blijven je bewegingen wat beperkt en moet je rekening houden met een stamina-balk, maar alles bestuur je pakken vloeiender dan voordien. Die verbetering wordt vooral duidelijk als je iets later in de game in een open gebied wordt losgelaten.

Nadat je in het dorp een veilige haven hebt gevonden, kun je de omgeving vrij verkennen. Dat doe je best op een gluiperige manier. Sluipen is gemakkelijk dankzij een stealth-meter die steeds goed weergeeft of je zicht- of hoorbaar bent. Hoewel de vijanden niet erg krachtig zijn, kunnen ze je wel gemakkelijk overrompelen, en je beschikt over te weinig kogels om ze allemaal uit te schakelen. Als je goed zoekt, vind je echter materiaal dat je kunt gebruiken om zelf munitie te maken. Daarom is het belangrijk dat je de verlaten huisjes, garages en zelfs tramstellen zorgvuldig onderzoekt. Het doet allemaal sterk aan The Last of Us denken, een game die ontwikkelaar Tango Gameworks zelf als een belangrijke inspiratiebron noemt.

Advertentie

Laden...

Tijdens je verkenningstochten stuit je voortdurend op fototoestellen. Sommige verblinden je zelfs tijdelijk of bevriezen de tijd waardoor je plots in een netelige situatie terechtkomt. De fototoestellen zijn van Stefano Valentini, de gestoorde fotograaf die de STEM-wereld in handen heeft. Hij gebruikt de inwoners van Union als onvrijwillige modellen voor zijn wansmakelijke composities.

Tijdens de tweede demo (die zich wat later in de game afspeelt) trotseer je zijn angstaanjagende atelier in het stadhuis. Dit stuk van de game is opnieuw lineair en bevat twee boss fights. Als eerste trotseer je het meerkoppige monster van eerder in de game, waarna je via de claustrofobische gangen van het gebouw steeds dieper doordringt tot de gestoorde wereld van Valentini. De klap op de vuurpijl vormt het gevecht met Obscura. Dat wezen is het best te omschrijven als een vlezige spin met een antieke camera als hoofd. Aan geschifte fantasie geen gebrek in The Evil Within 2.

En het is natuurlijk die waanzin die de grote aantrekkingskracht van de game blijft. Daarnaast is het hoopgevend dat er duidelijk geluisterd is naar de kritiek op het eerste deel: de controls zijn soepeler, de zwarte balken zijn verdwenen en de stukken open wereld zorgen voor de nodige ademruimte en houden de spanningsboog onder controle. Daardoor voelt The Evil Within 2 veel moderner dan zijn voorganger aan. Binnen enkele weken weten we of deze verbeterde visie ook zo angstaanjagend is als die tot nu toe doet vermoeden.

The Evil Within 2 komt op 13 oktober 2017 uit voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Reacties (5) Read article on Eurogamer.nl